رونمایی از تخلفات دانشگاه آزاد در دوره گذشته
به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم،”ناصر اقبالی” عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 27 سال سابقه آموزشی و علمی در این دانشگاه، جزو با سابقهترین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود. وی دکترای تخصصی خود را در حوزه جغرافیا با گرایش برنامهریزی شهری و منطقهای در سال 1377 اخذ کرد و با درجه دانشیار پایه 27 مسئولیتهای مختلفی را در این دانشگاه بر عهده داشته است. اقبالی که بیشتر با نام مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شناخته میشود، طراح و مجری چند طرح مهم در این دانشگاه است. “طرح بومیسازی” و” پذیرش بدون کنکور” حاصل ذهن خلاقانه این عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی است. ریاست واحد اهواز، ریاست دانشکده علوماجتماعی تهران مرکز، ریاست منطقه شرق کشور در دانشگاه آزاد اسلامی و موسس مرکز آموزش بینالمللی دانشگاه آزاد از جمله سوابق وی در این دانشگاه است. در کارنامه وی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم و عضو شورای پذیرش دانشجوی کشور است. همزمان با برملا شدن دلایل عزل رئیس سابق این دانشگاه و تخلفات مدیریت 4 سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی که به گفته برخی باعث عقبگرد دانشگاه آزاد شد، با این مدیر با سابقه چالشهای دانشگاه آزاد در چهار سال گذشته و تهدیدات و فرصتهای پیش روی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را به گفتوگو نشستیم، اگرچه به سختی و به واسطه یکی از دوستان توانستیم با وی وقت مصاحبه را هماهنگ کنیم. اقبالی در این مصاحبه، صادقانه، جسورانه و مسئولانه نکات مهمی را درباره وضعیت دانشگاه آزاد بیان کرد. برای گفتوگوهای بعدی نیز از وی قول گرفتیم. آنچه در ادامه میآید حاصل گفتوگوی یک ساعته خبرنگار با وی است. *: با توجه به سابقه حضور شما در دانشگاه آزاد اسلامی، تحلیلی از وضعیت این دانشگاه در 4 سال گذشته بیان کنید؟ اقبالی: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 به همت 6 نفر از موسسانی که مقامات عالیه کشور بودند و اسامی آنها در ثبت شرکتها به ثبت رسیده با سرمایه حضرت امام(ره) شروع به کار کرد. این دانشگاه با درآمدی که از شهریه دانشجویان کسب میکرد به حیات و توسعه خود ادامه داد. با توجه به شرایط جمعیتی و اجتماعی کشور در دهه 60 استقبال خوبی از دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، به طوری که در دو دهه 60 و 70 در اکثر نقاط ایران، مرکزی را تاسیس کرد و به توسعه خود ادامه داد. دانشجویان با پرداخت شهریه، ضمن پرداخت هزینه تحصیل خود، زمینه توسعه آینده دانشگاه آزاد را نیز فراهم میکردند. توسعه و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی تا دهه سوم تاسیس نیز ادامه پیدا کرد. این توسعه تا سال 92 نیز همچنان ادامه یافت و حتی تغییر رئیس دانشگاه و فعالیت یک سال و چند ماهه آن در زمان ریاست اسبق دانشگاه آزاد اسلامی نتوانست روند توسعه قبلی را که با پتانسیل قوی شروع شده بود، متوقف یا خللی در آن ایجاد کند. **دانشگاه آزاد از سال 92 به بعد با مشکلات مدیریتی مواجه شد در این ایام، دانشگاهی که در اوج عزت، توسعه و گسترش بود، درگیر مشکلاتی شد که به حضیض سازمانی خود رسید. همه این مسائل ناشی از تغییراتی بود که مدیریت جدید در شیوه اداره دانشگاه ایجاد کرد، تا جایی که انگار تمام مدلها و شیوهایی که در گذشته در اداره دانشگاه به کار میرفت، اشتباه بود و باید طرح جدیدی را برای مدیریت دانشگاه در پیش گرفت. طرح جدید، مشکلات و مصائب زیادی را برای دانشگاه ایجاد کرد و بستر مناسبی را برای سوء استفادههای مالی، اداری و آموزشی فراهم ساخت. **اعتراضهای مجلس و وزارت علوم درباره دانشگاه آزاد سیاسی نبود در حقیقت عملکرد دانشگاه مورد تایید آنان نبود و این مسئله فراسوی مسائل سیاسی کشور بود، زیرا مجلس گذشته تقریبا مجلسی اصولگرا بود و دولت قبلی هم مانند دولت فعلی یک دولت اصلاحطلب تعریف میشد، اینکه هر دو این نهادها با دانشگاه آزاد اسلامی دچار مشکل شدند، حاکی از این بود که مشکل آنها با دانشگاه آزاد اصولا مشکل سیاسی نبود، بلکه کاملا مدیریتی بود و ادعای برخوردهای سیاسی، دادن آدرس غلط و فرار از پاسخ به سوء مدیریت است. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی، مهمترین ابزار مدیریتی دانشگاه، یعنی آزمونهای دوره کارشناسیارشد و دکتری را همراه با پذیرش مستقل دانشجو در این مقاطع از دانشگاه آزاد اسلامی گرفت و به سازمان سنجش دولت اصلاحطلب سپرد. در واقع اگر نیت برخورد با دانشگاه سیاسی بود که این اقدام توجیهی ندارد. **حتی وزارت علوم دولت اصلاحطلب هم با سیاستهای رئیس سابق مخالفت میکرد نتیجه آنکه، مخالفت مجلس و نیز وزارت علوم که بیش از 5 هزار رشته محل دانشگاه آزاد را تایید نکرد و به آن ایراد گرفت کاملا به دلایل مدیریتی و نشاندهنده ضعف و ناکارآمدی بود که در 4 سال گذشته گریبان دانشگاه آزاد اسلامی را گرفت. **با حضور دکتر ولایتی، امیدی در بدنه دانشگاه آزاد ایجاد شد تا اینکهبا صدور حکم ریاست هیئت موسس دانشگاه برای جناب آقای دکتر ولایتی از سوی مقام معظم رهبری یک دریچه امیدی برای این اقشار که در حقیقت صاحبان اصلی این دانشگاه هستند به وجود آمد و از این جهت مورد استقبال واقع شد تا انشاءالله با اصلاح سیستم مدیریتی و نظارت عالیه، سایر بخشهای دولتی و مجلس نیز دانشگاه را بیش از گذشته حمایت کنند. *: با توجه به مسائل گفته شده، ضعف مدیریتی چقدر میتواند در عملکرد این دانشگاه تاثیر داشته باشد؟ اقبالی: دانشگاه آزاد اسلامی در 400 نقطه کشور، مراکز و واحدهای آموزش عالی و در 100 نقطه آموزشکده تحصیلات فنی دارد، در واقع در 500 نقطه کشور توسعه پیدا کرده و در سراسر کشور از شرقیترین تا غربیترین و شمالیترین تا جنوبیترین بخش کشور گسترش یافته است. دانشگاه آزاد اسلامی اقوام و اقشار مختلف و به خصوص جوانان را در خود جای داده، مجری حدود 27 هزار رشته محل در سطح کشور است و حدود 480 مدرسه نیز در این دانشگاه فعالیت میکنند، بیش از یک و نیم میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. با وجود اقشار تحصیل کرده و فرهیخته در این دانشگاه، پژوهشکدههای مختلف و گستردگی دانشگاه آزاد، ظرفیت و شرایط موجود میتواند هم فرصت و هم تهدید برای کشور تعریف شود. **حضور مدیری ناکارآمد در دانشگاه آزاد این فرصت را به تهدید تبدیل میکند انعکاس اخباری که در مطبوعات نشاندهنده بینظمیها و رانتهای دانشگاه بود، عامل بیثباتی، تخریب و تهدید دانشگاه آزاد اسلامی بود که امیدوارم در سالهای آتی دیگر شاهد چنین رویکردی نباشیم. *: چالشها و مشکلاتی که مدیریت دانشگاه آزاد در چهار سال گذشته با آن مواجه بود، چه مسائلی بود؟ **مدیران غیرآموزشی در دوره گذشته دانشگاه را اداره میکردند دومین مسئله عدم تعامل مناسب بین دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مجلس شورای اسلامی بود. دانشگاه آزاد به هر حال بایستی با این دو دستگاه کاملا هماهنگ باشد، به خصوص با وزارت علوم، چون اکثر رشتههای ما رشتههای غیرپرشکی است و از نظر تنوع و تکثر، گرایشها و مقاطع رشتههای پزشکی میزان و سهم کمی از رشتههای دانشگاه آزاد را به خود اختصاص دادند. در این دوره یک آسیب مهم دیگری نیز به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شد و آن این بود که در طول سی سال گذشته ریلگذاری، هدفگذاری و سیاست پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد براساس پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی بود، در حالی که به سرعت و در مدت کوتاهی در مدیریت جدید استراتژی پذیرش به سمت تحصیلات تکمیلی و به خصوص دکتری رفت. **استراتژی غلط رئیس سابق دانشگاه در راستای پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی از طرفی دیگر با توجه به اینکه در این چهار سال پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی تحتالشعاع قرار گرفت، نقش و سهممان در بازار آموزش عالی این مقاطع کم شد و این باعث شد واحدها و مراکز شهرستانی دانشگاه آزاد که بیشترین پذیرششان از طریق کاردانی و کارشناسی بود دچار لطمات جبرانناپذیری شوند، به طوری که برخی از حقوق پرداختی کارکنان و هیئت علمی خود نیز باز ماندند و زیانده شدند. **سهم دانشگاه آزاد در 4 سال گذشته در بازار آموزش عالی کم شد **رئیس سابق در اقدامی خلاف، شهریههای ثابت دانشجویان را افزایش داد در سالهای اخیر متاسفانه نه تنها شهریه متغیر را افزایش دادند، بلکه شاهد افزایش شهریه ثابت دانشجویان که امری کاملا خلاف بود شدیم. امری که در سی سال گذشته رخ نداده بود. از جمله مواردی که موجب شد دانشگاه در این سالها بسیار متضرر شود و اگر هم بحرانهایی را داشت در این چهار سال این بحرانها تشدید شود، توسعه فیزیکی و ساخت و سازهای جدید دانشگاه بود. گزارشهای قبلی حاکی از این بود که از سال 91 توسعه فیزیکی در دانشگاه آزاد باید متوقف شود. دلیل آن هم این بود که برنامههای بومی گزینی دانشگاه در حال به ثمر رسیدن بود. در برخی استانها بیش از 90 درصد داوطلبان مقاطع کاردانی و کارشناسی در محل استان اقامتشان پذیرفته شده بودند، این موضوع همراه با تغییر ساخت سنی جمعیت داوطلبان به سمت تحصیلات تکمیلی نشان میداد، دانشگاه آزاد به جای اینکه به سمت ساختمانسازی برود، باید به سمت ساماندهی فضاهای موجود و تغییر کاربریها حرکت میکرد. **کارگارهها و آزمایشگاههایی خریداری کردند که رشته تحصیلی مورد نیاز در آن واحد وجود نداشت **پستهای سازمان مرکزی در 4 سال گذشته بین 4 تا 5 برابر افزایش یافت در همین راستا گسترش سازمان مرکزی را هم باید اضافه کرد. در دورهای که باید به سمت سیاستهای انقباضی و چابکسازی حرکت کرد، هر چند شعارش را هم دادند، بر عکس آن عمل کردند. **برای اینکه حقوق افراد را بالا ببرند، احکام مشاورههای صوری صادر میکردند در سازمان مرکزی دانشگاه برای آنکه بتوانند افرادی را بیاوردند، معاونتهای جدید ایجاد کردند. احکام مشاورههای صوری صادر کردند که بتوانند حقوق و مزایای افراد را بالاتر بپردازند. **پیشبینیها نشان میدهد دانشگاه در مهر 96 کمتر از 500 هزار دانشجو جذب کند؛ این به خاطر سیاستهای نادرست مدیریت سابق است حدود 10 هزار رشته محل اضافه شده، در حالی که طبیعتا باید راندمان و نتیجه کار بالا رود، اما روند پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد کمتر شده است. در حقیقت طبق معادله منطقی با افزایش رشته محل، دانشگاه آزاد اسلامی بایستی در سال 96 بیش از 950 هزار دانشجو داشته باشد. با وجود اینکه دانشگاه در سال 95، 550 هزار دانشجو جذب کرد، پیشبینی ما این است در مهر 96 این رقم به کمتر از 500 هزار دانشجو برسد. **هزینه دانشگاه را برای رشتههایی صرف کردند که هیچ نیازی به آنها نداشتند *: با توجه به کاهش جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه در جذب دانشجو به چه سالی عقبگرد داشته است؟ با این وجود در شرایطی که باید به سمت کاهش هزینهها میرفتیم، متاسفانه استخدام هیئت علمی و کارکنان در این مدت به شدت افزایش پیدا کرد. افرادی به خیل جمعیت دانشگاه آزاد اضافه شدند که نیازی به افزایش آنها نبود. این کار متاسفانه در تهران شدت بیشتری داشت، در این استخدامها عمدتا مسائل حلقههای دوستی، فامیلی و قومی رواج داشته ودر صورت صحت کل پذیرشها زیر سوال میرود. **تاکید رئیس هیئت موسس و هیئتامنای دانشگاه به دقت در هزینه کرد این دانشگاه در این مدت فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیز به شدت و با ولع خیلی زیادی توسعه پیدا کرد. تجهیز آزمایشگاهها به توسعه فیزیکی تبدیل شد و هزینههای نجومی به عنوان کارگاههای ملی و آزمایشگاههای ملی روی دست دانشگاه آزاد گذاشته شد که هیچ کدام از نظر آموزشی توجیه ندارد. *: مسئله واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد چه بود؟ **مدیریت گذشته شرکتهای تجاری راه انداخته بود/ اعضای هیئت مدیره شرکتها افراد خاصی هستند شعاری که در این مدت دادند و شعار کاملا گمراهکنندهای بود که باید از ریشه مورد تجدید نظر قرار گیرد، توسعه و تجهیز شرکتهای تجاری به منظور عدم وابستگی به شهریه دانشجوست. اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی آموزشی مالیات نمیپردازد، چگونه میتواند اقدام به تاسیس شرکتهای تجاری کند؟ مسئلهای است که در جای خود باید بحث و شفافسازی شود، اعضای هیئت مدیره این شرکتها نیز محدود و معدود به افراد خاصی هستند که جای سوال دارد و هزینههایی شده که باید مجددا بررسی، ممیزی و حسابرسی شود. *: بعد از اینکه رئیس اسبق دانشگاه آزاد (فرهاد دانشجو) عزل شد، ظاهرا سازمان بازرسی برای نظارت به دانشگاه آزاد فعالیتهایی را در این دانشگاه آغاز میکند، اما آقای میرزاده پس از حضور در دانشگاه آزاد مانع این مسئله میشوند، چرا بازرسی از دانشگاه آزاد متوقف شد؟ اقبالی:سالها بود که در دانشگاه آزاد اسلامی یک ناظر، یک سازمان و نهاد بازرسی مستقل از دانشگاه وجود نداشت. سازمان بازرسی کل کشور به نظرم از سال 91 به این موضوع وارد شد و با توجه به گستردگی که دانشگاه داشت برای خود ماموریتی ایجاد کرد تا به صورت موردی و ادواری دانشگاه را مورد بازرسی قرار دهد. مدیران وقت دانشگاه آزاد از این مسئله به چند دلیل استقبال کردند. اینکه یک نهاد مستقل که جنبه حکومتی و دولتی دارد قصد داشت از دانشگاه بازرسی کند و عیبها و نقصهایی را که شاید مسئولان نمیدیدند به آنها اعلام میکرد که مسئله مثبتی برای مدیریت پاسخگو و پاک دست است. شاید عدم حضور این سازمان موجب شد مشکلات و شائبههای این دانشگاه بیشتر شود. قطعا اگر سازمان بازرسی کل کشور مطابق رویهاش برای کنترل، نظارت و تهیه گزارشها حضور پیدا میکرد، ممکن بود مدیریت دانشگاه به این وضع دچار نشود که در حقیقت با مسائل متعدد مالی و اتهامات اقتصادی روبرو شود. **مدیران سابق اگر حقوق نجومی دریافت کردند باید به دانشگاه پس دهند *: به نظر شما مسئولان فعلی دانشگاه آزاد برای اینکه از تهدیدات، معضلات و مشکلاتی که طی چهار سال گذشته ایجاد شده خارح شوند چه اقدامات علمی و آموزشی باید انجام دهند؟ دوم اینکه از هزینههایی که موجب اتلاف نیرو و هزینه است، جلوگیری شود. افق دانشگاه آزاد اسلامی افق بلندی است، همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا یک دانشگاه مردمی بوده، نباید هزینههای زیادی را به دانشجویان درباره شهریه تحمیل کنیم. خوشبختانه در مصاحبههایی که مسئولان جدید دانشگاه داشتند، متوجه شدم سیاست آقای ولایتی هم همین مسئله است و ما نیز از آن استقبال میکنیم، رئیس هیئتامنای دانشگاه از ابتدا روی مسئله مهمی دست گذاشتند. کمک کنیم دانشگاه به شکل مردمی خودش برگردد تا دانشجویان و داوطلبان در دانشگاههای کشور، دانشگاه آزاد را در اولویت تحصیل خود قرار دهند و به صورتی توان مالی این افراد را تقویت کنیم. آنچه در اولویت است، فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه باید نشاندهنده ارزشهای فرهنگی جامعه باشد، قطعا میتواند این نقش خود را در این زمینه به خوبی در سالهای آینده نشان دهد. *: اگر مطلب ناگفتهای هست در آخر بفرمائید؟ اقبالی:نباید نتایج و ارزیابی مدیریت چهار ساله گذشته دانشگاه آزاد اسلامی تحت تاثیر گرد و غبارهای ناشی از اختلافات سیاسی پنهان شود. دراین فضای غبارآلود، هم آنهایی که در حیف و میل اموال دانشگاه آزاد بدون واهمه دست داشتند و هم خدمتگذاران پاک دست دانشگاه دیده نخواهند شد و پنهان میشوند. نباید تحلیل مدیریت سالهای گذشته را سیاسی کنیم و اجازه دهیم افراد از موقعیتها و جناحهای سیاسی خود برای پوشاندن تخلفات مالی و سوء استفادههای مالی خود بهره گیرند. |
رونمایی از تخلفات دانشگاه آزاد در دوره گذشته
به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم،”ناصر اقبالی” عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 27 سال سابقه آموزشی و علمی در این دانشگاه، جزو با سابقهترین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود. وی دکترای تخصصی خود را در حوزه جغرافیا با گرایش برنامهریزی شهری و منطقهای در سال 1377 اخذ کرد و با درجه دانشیار پایه 27 مسئولیتهای مختلفی را در این دانشگاه بر عهده داشته است. اقبالی که بیشتر با نام مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شناخته میشود، طراح و مجری چند طرح مهم در این دانشگاه است. “طرح بومیسازی” و” پذیرش بدون کنکور” حاصل ذهن خلاقانه این عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی است. ریاست واحد اهواز، ریاست دانشکده علوماجتماعی تهران مرکز، ریاست منطقه شرق کشور در دانشگاه آزاد اسلامی و موسس مرکز آموزش بینالمللی دانشگاه آزاد از جمله سوابق وی در این دانشگاه است. در کارنامه وی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم و عضو شورای پذیرش دانشجوی کشور است. همزمان با برملا شدن دلایل عزل رئیس سابق این دانشگاه و تخلفات مدیریت 4 سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی که به گفته برخی باعث عقبگرد دانشگاه آزاد شد، با این مدیر با سابقه چالشهای دانشگاه آزاد در چهار سال گذشته و تهدیدات و فرصتهای پیش روی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را به گفتوگو نشستیم، اگرچه به سختی و به واسطه یکی از دوستان توانستیم با وی وقت مصاحبه را هماهنگ کنیم. اقبالی در این مصاحبه، صادقانه، جسورانه و مسئولانه نکات مهمی را درباره وضعیت دانشگاه آزاد بیان کرد. برای گفتوگوهای بعدی نیز از وی قول گرفتیم. آنچه در ادامه میآید حاصل گفتوگوی یک ساعته خبرنگار با وی است. *: با توجه به سابقه حضور شما در دانشگاه آزاد اسلامی، تحلیلی از وضعیت این دانشگاه در 4 سال گذشته بیان کنید؟ اقبالی: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 به همت 6 نفر از موسسانی که مقامات عالیه کشور بودند و اسامی آنها در ثبت شرکتها به ثبت رسیده با سرمایه حضرت امام(ره) شروع به کار کرد. این دانشگاه با درآمدی که از شهریه دانشجویان کسب میکرد به حیات و توسعه خود ادامه داد. با توجه به شرایط جمعیتی و اجتماعی کشور در دهه 60 استقبال خوبی از دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، به طوری که در دو دهه 60 و 70 در اکثر نقاط ایران، مرکزی را تاسیس کرد و به توسعه خود ادامه داد. دانشجویان با پرداخت شهریه، ضمن پرداخت هزینه تحصیل خود، زمینه توسعه آینده دانشگاه آزاد را نیز فراهم میکردند. توسعه و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی تا دهه سوم تاسیس نیز ادامه پیدا کرد. این توسعه تا سال 92 نیز همچنان ادامه یافت و حتی تغییر رئیس دانشگاه و فعالیت یک سال و چند ماهه آن در زمان ریاست اسبق دانشگاه آزاد اسلامی نتوانست روند توسعه قبلی را که با پتانسیل قوی شروع شده بود، متوقف یا خللی در آن ایجاد کند. **دانشگاه آزاد از سال 92 به بعد با مشکلات مدیریتی مواجه شد در این ایام، دانشگاهی که در اوج عزت، توسعه و گسترش بود، درگیر مشکلاتی شد که به حضیض سازمانی خود رسید. همه این مسائل ناشی از تغییراتی بود که مدیریت جدید در شیوه اداره دانشگاه ایجاد کرد، تا جایی که انگار تمام مدلها و شیوهایی که در گذشته در اداره دانشگاه به کار میرفت، اشتباه بود و باید طرح جدیدی را برای مدیریت دانشگاه در پیش گرفت. طرح جدید، مشکلات و مصائب زیادی را برای دانشگاه ایجاد کرد و بستر مناسبی را برای سوء استفادههای مالی، اداری و آموزشی فراهم ساخت. **اعتراضهای مجلس و وزارت علوم درباره دانشگاه آزاد سیاسی نبود در حقیقت عملکرد دانشگاه مورد تایید آنان نبود و این مسئله فراسوی مسائل سیاسی کشور بود، زیرا مجلس گذشته تقریبا مجلسی اصولگرا بود و دولت قبلی هم مانند دولت فعلی یک دولت اصلاحطلب تعریف میشد، اینکه هر دو این نهادها با دانشگاه آزاد اسلامی دچار مشکل شدند، حاکی از این بود که مشکل آنها با دانشگاه آزاد اصولا مشکل سیاسی نبود، بلکه کاملا مدیریتی بود و ادعای برخوردهای سیاسی، دادن آدرس غلط و فرار از پاسخ به سوء مدیریت است. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی، مهمترین ابزار مدیریتی دانشگاه، یعنی آزمونهای دوره کارشناسیارشد و دکتری را همراه با پذیرش مستقل دانشجو در این مقاطع از دانشگاه آزاد اسلامی گرفت و به سازمان سنجش دولت اصلاحطلب سپرد. در واقع اگر نیت برخورد با دانشگاه سیاسی بود که این اقدام توجیهی ندارد. **حتی وزارت علوم دولت اصلاحطلب هم با سیاستهای رئیس سابق مخالفت میکرد نتیجه آنکه، مخالفت مجلس و نیز وزارت علوم که بیش از 5 هزار رشته محل دانشگاه آزاد را تایید نکرد و به آن ایراد گرفت کاملا به دلایل مدیریتی و نشاندهنده ضعف و ناکارآمدی بود که در 4 سال گذشته گریبان دانشگاه آزاد اسلامی را گرفت. **با حضور دکتر ولایتی، امیدی در بدنه دانشگاه آزاد ایجاد شد تا اینکهبا صدور حکم ریاست هیئت موسس دانشگاه برای جناب آقای دکتر ولایتی از سوی مقام معظم رهبری یک دریچه امیدی برای این اقشار که در حقیقت صاحبان اصلی این دانشگاه هستند به وجود آمد و از این جهت مورد استقبال واقع شد تا انشاءالله با اصلاح سیستم مدیریتی و نظارت عالیه، سایر بخشهای دولتی و مجلس نیز دانشگاه را بیش از گذشته حمایت کنند. *: با توجه به مسائل گفته شده، ضعف مدیریتی چقدر میتواند در عملکرد این دانشگاه تاثیر داشته باشد؟ اقبالی: دانشگاه آزاد اسلامی در 400 نقطه کشور، مراکز و واحدهای آموزش عالی و در 100 نقطه آموزشکده تحصیلات فنی دارد، در واقع در 500 نقطه کشور توسعه پیدا کرده و در سراسر کشور از شرقیترین تا غربیترین و شمالیترین تا جنوبیترین بخش کشور گسترش یافته است. دانشگاه آزاد اسلامی اقوام و اقشار مختلف و به خصوص جوانان را در خود جای داده، مجری حدود 27 هزار رشته محل در سطح کشور است و حدود 480 مدرسه نیز در این دانشگاه فعالیت میکنند، بیش از یک و نیم میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. با وجود اقشار تحصیل کرده و فرهیخته در این دانشگاه، پژوهشکدههای مختلف و گستردگی دانشگاه آزاد، ظرفیت و شرایط موجود میتواند هم فرصت و هم تهدید برای کشور تعریف شود. **حضور مدیری ناکارآمد در دانشگاه آزاد این فرصت را به تهدید تبدیل میکند انعکاس اخباری که در مطبوعات نشاندهنده بینظمیها و رانتهای دانشگاه بود، عامل بیثباتی، تخریب و تهدید دانشگاه آزاد اسلامی بود که امیدوارم در سالهای آتی دیگر شاهد چنین رویکردی نباشیم. *: چالشها و مشکلاتی که مدیریت دانشگاه آزاد در چهار سال گذشته با آن مواجه بود، چه مسائلی بود؟ **مدیران غیرآموزشی در دوره گذشته دانشگاه را اداره میکردند دومین مسئله عدم تعامل مناسب بین دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مجلس شورای اسلامی بود. دانشگاه آزاد به هر حال بایستی با این دو دستگاه کاملا هماهنگ باشد، به خصوص با وزارت علوم، چون اکثر رشتههای ما رشتههای غیرپرشکی است و از نظر تنوع و تکثر، گرایشها و مقاطع رشتههای پزشکی میزان و سهم کمی از رشتههای دانشگاه آزاد را به خود اختصاص دادند. در این دوره یک آسیب مهم دیگری نیز به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شد و آن این بود که در طول سی سال گذشته ریلگذاری، هدفگذاری و سیاست پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد براساس پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی بود، در حالی که به سرعت و در مدت کوتاهی در مدیریت جدید استراتژی پذیرش به سمت تحصیلات تکمیلی و به خصوص دکتری رفت. **استراتژی غلط رئیس سابق دانشگاه در راستای پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی از طرفی دیگر با توجه به اینکه در این چهار سال پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی تحتالشعاع قرار گرفت، نقش و سهممان در بازار آموزش عالی این مقاطع کم شد و این باعث شد واحدها و مراکز شهرستانی دانشگاه آزاد که بیشترین پذیرششان از طریق کاردانی و کارشناسی بود دچار لطمات جبرانناپذیری شوند، به طوری که برخی از حقوق پرداختی کارکنان و هیئت علمی خود نیز باز ماندند و زیانده شدند. **سهم دانشگاه آزاد در 4 سال گذشته در بازار آموزش عالی کم شد **رئیس سابق در اقدامی خلاف، شهریههای ثابت دانشجویان را افزایش داد در سالهای اخیر متاسفانه نه تنها شهریه متغیر را افزایش دادند، بلکه شاهد افزایش شهریه ثابت دانشجویان که امری کاملا خلاف بود شدیم. امری که در سی سال گذشته رخ نداده بود. از جمله مواردی که موجب شد دانشگاه در این سالها بسیار متضرر شود و اگر هم بحرانهایی را داشت در این چهار سال این بحرانها تشدید شود، توسعه فیزیکی و ساخت و سازهای جدید دانشگاه بود. گزارشهای قبلی حاکی از این بود که از سال 91 توسعه فیزیکی در دانشگاه آزاد باید متوقف شود. دلیل آن هم این بود که برنامههای بومی گزینی دانشگاه در حال به ثمر رسیدن بود. در برخی استانها بیش از 90 درصد داوطلبان مقاطع کاردانی و کارشناسی در محل استان اقامتشان پذیرفته شده بودند، این موضوع همراه با تغییر ساخت سنی جمعیت داوطلبان به سمت تحصیلات تکمیلی نشان میداد، دانشگاه آزاد به جای اینکه به سمت ساختمانسازی برود، باید به سمت ساماندهی فضاهای موجود و تغییر کاربریها حرکت میکرد. **کارگارهها و آزمایشگاههایی خریداری کردند که رشته تحصیلی مورد نیاز در آن واحد وجود نداشت **پستهای سازمان مرکزی در 4 سال گذشته بین 4 تا 5 برابر افزایش یافت در همین راستا گسترش سازمان مرکزی را هم باید اضافه کرد. در دورهای که باید به سمت سیاستهای انقباضی و چابکسازی حرکت کرد، هر چند شعارش را هم دادند، بر عکس آن عمل کردند. **برای اینکه حقوق افراد را بالا ببرند، احکام مشاورههای صوری صادر میکردند در سازمان مرکزی دانشگاه برای آنکه بتوانند افرادی را بیاوردند، معاونتهای جدید ایجاد کردند. احکام مشاورههای صوری صادر کردند که بتوانند حقوق و مزایای افراد را بالاتر بپردازند. **پیشبینیها نشان میدهد دانشگاه در مهر 96 کمتر از 500 هزار دانشجو جذب کند؛ این به خاطر سیاستهای نادرست مدیریت سابق است حدود 10 هزار رشته محل اضافه شده، در حالی که طبیعتا باید راندمان و نتیجه کار بالا رود، اما روند پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد کمتر شده است. در حقیقت طبق معادله منطقی با افزایش رشته محل، دانشگاه آزاد اسلامی بایستی در سال 96 بیش از 950 هزار دانشجو داشته باشد. با وجود اینکه دانشگاه در سال 95، 550 هزار دانشجو جذب کرد، پیشبینی ما این است در مهر 96 این رقم به کمتر از 500 هزار دانشجو برسد. **هزینه دانشگاه را برای رشتههایی صرف کردند که هیچ نیازی به آنها نداشتند *: با توجه به کاهش جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه در جذب دانشجو به چه سالی عقبگرد داشته است؟ با این وجود در شرایطی که باید به سمت کاهش هزینهها میرفتیم، متاسفانه استخدام هیئت علمی و کارکنان در این مدت به شدت افزایش پیدا کرد. افرادی به خیل جمعیت دانشگاه آزاد اضافه شدند که نیازی به افزایش آنها نبود. این کار متاسفانه در تهران شدت بیشتری داشت، در این استخدامها عمدتا مسائل حلقههای دوستی، فامیلی و قومی رواج داشته ودر صورت صحت کل پذیرشها زیر سوال میرود. **تاکید رئیس هیئت موسس و هیئتامنای دانشگاه به دقت در هزینه کرد این دانشگاه در این مدت فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیز به شدت و با ولع خیلی زیادی توسعه پیدا کرد. تجهیز آزمایشگاهها به توسعه فیزیکی تبدیل شد و هزینههای نجومی به عنوان کارگاههای ملی و آزمایشگاههای ملی روی دست دانشگاه آزاد گذاشته شد که هیچ کدام از نظر آموزشی توجیه ندارد. *: مسئله واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد چه بود؟ **مدیریت گذشته شرکتهای تجاری راه انداخته بود/ اعضای هیئت مدیره شرکتها افراد خاصی هستند شعاری که در این مدت دادند و شعار کاملا گمراهکنندهای بود که باید از ریشه مورد تجدید نظر قرار گیرد، توسعه و تجهیز شرکتهای تجاری به منظور عدم وابستگی به شهریه دانشجوست. اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی آموزشی مالیات نمیپردازد، چگونه میتواند اقدام به تاسیس شرکتهای تجاری کند؟ مسئلهای است که در جای خود باید بحث و شفافسازی شود، اعضای هیئت مدیره این شرکتها نیز محدود و معدود به افراد خاصی هستند که جای سوال دارد و هزینههایی شده که باید مجددا بررسی، ممیزی و حسابرسی شود. *: بعد از اینکه رئیس اسبق دانشگاه آزاد (فرهاد دانشجو) عزل شد، ظاهرا سازمان بازرسی برای نظارت به دانشگاه آزاد فعالیتهایی را در این دانشگاه آغاز میکند، اما آقای میرزاده پس از حضور در دانشگاه آزاد مانع این مسئله میشوند، چرا بازرسی از دانشگاه آزاد متوقف شد؟ اقبالی:سالها بود که در دانشگاه آزاد اسلامی یک ناظر، یک سازمان و نهاد بازرسی مستقل از دانشگاه وجود نداشت. سازمان بازرسی کل کشور به نظرم از سال 91 به این موضوع وارد شد و با توجه به گستردگی که دانشگاه داشت برای خود ماموریتی ایجاد کرد تا به صورت موردی و ادواری دانشگاه را مورد بازرسی قرار دهد. مدیران وقت دانشگاه آزاد از این مسئله به چند دلیل استقبال کردند. اینکه یک نهاد مستقل که جنبه حکومتی و دولتی دارد قصد داشت از دانشگاه بازرسی کند و عیبها و نقصهایی را که شاید مسئولان نمیدیدند به آنها اعلام میکرد که مسئله مثبتی برای مدیریت پاسخگو و پاک دست است. شاید عدم حضور این سازمان موجب شد مشکلات و شائبههای این دانشگاه بیشتر شود. قطعا اگر سازمان بازرسی کل کشور مطابق رویهاش برای کنترل، نظارت و تهیه گزارشها حضور پیدا میکرد، ممکن بود مدیریت دانشگاه به این وضع دچار نشود که در حقیقت با مسائل متعدد مالی و اتهامات اقتصادی روبرو شود. **مدیران سابق اگر حقوق نجومی دریافت کردند باید به دانشگاه پس دهند *: به نظر شما مسئولان فعلی دانشگاه آزاد برای اینکه از تهدیدات، معضلات و مشکلاتی که طی چهار سال گذشته ایجاد شده خارح شوند چه اقدامات علمی و آموزشی باید انجام دهند؟ دوم اینکه از هزینههایی که موجب اتلاف نیرو و هزینه است، جلوگیری شود. افق دانشگاه آزاد اسلامی افق بلندی است، همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا یک دانشگاه مردمی بوده، نباید هزینههای زیادی را به دانشجویان درباره شهریه تحمیل کنیم. خوشبختانه در مصاحبههایی که مسئولان جدید دانشگاه داشتند، متوجه شدم سیاست آقای ولایتی هم همین مسئله است و ما نیز از آن استقبال میکنیم، رئیس هیئتامنای دانشگاه از ابتدا روی مسئله مهمی دست گذاشتند. کمک کنیم دانشگاه به شکل مردمی خودش برگردد تا دانشجویان و داوطلبان در دانشگاههای کشور، دانشگاه آزاد را در اولویت تحصیل خود قرار دهند و به صورتی توان مالی این افراد را تقویت کنیم. آنچه در اولویت است، فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه باید نشاندهنده ارزشهای فرهنگی جامعه باشد، قطعا میتواند این نقش خود را در این زمینه به خوبی در سالهای آینده نشان دهد. *: اگر مطلب ناگفتهای هست در آخر بفرمائید؟ اقبالی:نباید نتایج و ارزیابی مدیریت چهار ساله گذشته دانشگاه آزاد اسلامی تحت تاثیر گرد و غبارهای ناشی از اختلافات سیاسی پنهان شود. دراین فضای غبارآلود، هم آنهایی که در حیف و میل اموال دانشگاه آزاد بدون واهمه دست داشتند و هم خدمتگذاران پاک دست دانشگاه دیده نخواهند شد و پنهان میشوند. نباید تحلیل مدیریت سالهای گذشته را سیاسی کنیم و اجازه دهیم افراد از موقعیتها و جناحهای سیاسی خود برای پوشاندن تخلفات مالی و سوء استفادههای مالی خود بهره گیرند. |
رونمایی از تخلفات دانشگاه آزاد در دوره گذشته