نگاهی به رفتار سلبریتیها در هنگام بحران
به گزارش جهان نیوز، چند ماه قبل، اوایل شهریور ماه، وقتی طوفان هاروی بخشی از ایالت تگزاس ایالات متحده را تخریب کرد و جان بسیاری را گرفت، به صورت طبیعی سلبریتیهای امریکایی برای کمک به جبران خسارات به میدان آمدند و چهرههای بسیاری مبالغ بالایی را به خیریهها و صلیب سرخ اهدا کردند. برای مثال لئوناردو دی کاپریو و ساندرا بولاک هر کدام یک میلیون دلار، مایلی سایروس، خواننده و خواهران کاراشیان پانصد هزار دلار، کریس براون، خواننده، 100 هزار دلار، کوین هارت، الن دیجنرس، دواین جانسون، دیجی خالد، جنیفر لوپز، نیکی میناژ هرکدام 25 هزار دلار و … همین طور بسیاری از ستارگان دیگر.
البته در این بین بودند ستارگانی هم که با استفاده از محبوبیت اجتماعی خود دست به جمعآوری کمک از مردم زدند. از جمله جیجی وات، بازیکن مطرح تیم فوتبال آمریکایی هیوستون که بهتنهایی در عرض چند روز و از طریق توئیتر خود بیش از 12 میلیون دلار برای فاجعهزدگان طوفان هاروی جمعآوری کرد، یا چهرههایی مانند کیتی پری، خواننده که در توئیترش که بیش از 100 میلیون دنبالکننده دارد خواست که مردم به صلیب سرخ پول اهدا کنند و از این طریق رقم بالایی را جمع کرد. دو: سلبریتیهای ما! مردمی که در عین داشتن مشکلات اقتصادی عدیده در طول تمام سالهای پس از انقلاب هیچگاه نشده است که فرصتی را برای کمک به دیگران از دست بدهند. بنابراین این برای بار اول و به دلیل درخواست سلبریتیها نیست که این حجم از کمک نقدی و غیرنقدی را روانه مناطق نیازمند میکنند. سه: بحران حسابهای شخصی! مشکل از جایی آغاز میشود که این ظرفیت اجتماعی و پایگاه مردمی به جای آنکه به عنوان پشتوانه در خدمت نهادهای رسمی و مسئول قرار بگیرد و منجر به حل سریعتر بحران از مجرای اصلی شود، بهانهای میشود برای شوآف و کلکل بین خود سلبریتیها که لابد چه کسی حجم بیشتری از کمک را جمعآوری میکند و به مناطق آسیبدیده میرساند. در این سوی جهان اما به جای آنکه ظرفیت ستارهها عاملی برای حل سریعتر و بهتر بحران باشد، اعلام حسابهای شخصی پیدرپی و متعدد از سوی هرکسی که در اینستاگرام بالاتر از چند هزار طرفدار دارد و بردن این کمکها به صورت شخصی به مناطق زلزلهزده نهتنها حل مشکل را تسریع نمیکند، بلکه خود عاملی مهم در ایجاد هرج و مرج، بینظمی و عدم امکان استفاده بهینه از کمکهای مردمیاست. تصور کنید مبلغ بالای کمکهای مردمی به جای آنکه توسط نهادهای مسئول مانند هلال احمر خرج بهبود و حل زیرساختی مشکلات شود، توسط هنرمند و ورزشکار محترم خرج تهیه وسایلی میشود که در منطقه بحران عملا نیاز مبرمی به آن وجود ندارد و بلااستفاده میماند. چهار: مسئله اعتبارزدایی از نهادهای رسمی این حضور، بهخصوص در مورد سلبریتیهای ایرانی، شاید در نگاه اول و به دلیل پایگاه مردمی این ستارهها مثبت به نظر برسد، اما در درازمدت آسیبهای فراوانی را با خود به همراه خواهد داشت و هنوز دو هفته از انتشار نگذشته بود که این موضوع به اصلیترین بحث رسانهها تبدیل شد. آیا واقعا این مدل حضور سلبریتیها در موضوعات مختلف در درازمدت به سود کشور خواهد بود؟ منبع:فارس |
نگاهی به رفتار سلبریتیها در هنگام بحران
به گزارش جهان نیوز، چند ماه قبل، اوایل شهریور ماه، وقتی طوفان هاروی بخشی از ایالت تگزاس ایالات متحده را تخریب کرد و جان بسیاری را گرفت، به صورت طبیعی سلبریتیهای امریکایی برای کمک به جبران خسارات به میدان آمدند و چهرههای بسیاری مبالغ بالایی را به خیریهها و صلیب سرخ اهدا کردند. برای مثال لئوناردو دی کاپریو و ساندرا بولاک هر کدام یک میلیون دلار، مایلی سایروس، خواننده و خواهران کاراشیان پانصد هزار دلار، کریس براون، خواننده، 100 هزار دلار، کوین هارت، الن دیجنرس، دواین جانسون، دیجی خالد، جنیفر لوپز، نیکی میناژ هرکدام 25 هزار دلار و … همین طور بسیاری از ستارگان دیگر.
البته در این بین بودند ستارگانی هم که با استفاده از محبوبیت اجتماعی خود دست به جمعآوری کمک از مردم زدند. از جمله جیجی وات، بازیکن مطرح تیم فوتبال آمریکایی هیوستون که بهتنهایی در عرض چند روز و از طریق توئیتر خود بیش از 12 میلیون دلار برای فاجعهزدگان طوفان هاروی جمعآوری کرد، یا چهرههایی مانند کیتی پری، خواننده که در توئیترش که بیش از 100 میلیون دنبالکننده دارد خواست که مردم به صلیب سرخ پول اهدا کنند و از این طریق رقم بالایی را جمع کرد. دو: سلبریتیهای ما! مردمی که در عین داشتن مشکلات اقتصادی عدیده در طول تمام سالهای پس از انقلاب هیچگاه نشده است که فرصتی را برای کمک به دیگران از دست بدهند. بنابراین این برای بار اول و به دلیل درخواست سلبریتیها نیست که این حجم از کمک نقدی و غیرنقدی را روانه مناطق نیازمند میکنند. سه: بحران حسابهای شخصی! مشکل از جایی آغاز میشود که این ظرفیت اجتماعی و پایگاه مردمی به جای آنکه به عنوان پشتوانه در خدمت نهادهای رسمی و مسئول قرار بگیرد و منجر به حل سریعتر بحران از مجرای اصلی شود، بهانهای میشود برای شوآف و کلکل بین خود سلبریتیها که لابد چه کسی حجم بیشتری از کمک را جمعآوری میکند و به مناطق آسیبدیده میرساند. در این سوی جهان اما به جای آنکه ظرفیت ستارهها عاملی برای حل سریعتر و بهتر بحران باشد، اعلام حسابهای شخصی پیدرپی و متعدد از سوی هرکسی که در اینستاگرام بالاتر از چند هزار طرفدار دارد و بردن این کمکها به صورت شخصی به مناطق زلزلهزده نهتنها حل مشکل را تسریع نمیکند، بلکه خود عاملی مهم در ایجاد هرج و مرج، بینظمی و عدم امکان استفاده بهینه از کمکهای مردمیاست. تصور کنید مبلغ بالای کمکهای مردمی به جای آنکه توسط نهادهای مسئول مانند هلال احمر خرج بهبود و حل زیرساختی مشکلات شود، توسط هنرمند و ورزشکار محترم خرج تهیه وسایلی میشود که در منطقه بحران عملا نیاز مبرمی به آن وجود ندارد و بلااستفاده میماند. چهار: مسئله اعتبارزدایی از نهادهای رسمی این حضور، بهخصوص در مورد سلبریتیهای ایرانی، شاید در نگاه اول و به دلیل پایگاه مردمی این ستارهها مثبت به نظر برسد، اما در درازمدت آسیبهای فراوانی را با خود به همراه خواهد داشت و هنوز دو هفته از انتشار نگذشته بود که این موضوع به اصلیترین بحث رسانهها تبدیل شد. آیا واقعا این مدل حضور سلبریتیها در موضوعات مختلف در درازمدت به سود کشور خواهد بود؟ منبع:فارس |
نگاهی به رفتار سلبریتیها در هنگام بحران