آرزوی فرامرز قریبیان در شب فیلمنامه‌نویسان

آرزوی فرامرز قریبیان در شب فیلمنامه‌نویسان

به گزارش ایسنا، این مراسم که شنبه شب در حیاط ساختمان شماره دو خانه‌ سینما برگزار شد، با شاهنامه‌خوانی ایراندخت غلامی به مناسب روز بزرگداشت فردوسی آغاز و با اجرای سروش صحت ادامه پیدا کرد.

فرهاد توحیدی به عنوان دبیر پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان در سخنانی با اظهار امیدواری از اینکه سنت برگزاری این جشن ادامه پیدا کند گفت: امیدوارم روزی برسد بیشتر از ۵۰ درصد سناریوهای ایران را فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای بنویسند.

بزرگداشت قاسم هاشمی نژاد نویسنده‌ی فقید بخش دیگر این مراسم بود که پس از پخش تصاویری از صحبت‌های احمدرضا احمدی درباره‌ی این نویسنده، فرامرز قریبیان در سخنانی اظهار کرد: کتاب «فیل در تاریکی» این نویسنده اولین کتاب پلیسی ای است که در ایران نوشته شده و لهجه‌های مختلفی داخل آن است. کاری که بسیار خوب نوشته شده و به همین دلیل نعمت حقیقی پس از سالها فیلم‌برداری تصمیم گرفت با این فیلمنامه رو به کارگردانی آورد.

وی افزود: اما متأسفانه به دلیل اختلاف با تلویزیون ۱۵ دقیقه از این فیلم، فیلمبرداری نشده باقی ماند که بعدها توسط شخص دیگری به پایان رسید اما کار دیگری شد. هنوز هم دلم می‌خواهد این کتاب تبدیل به فیلم شود و دوست دارم خودم و یا شخص دیگری آن را بسازد.البته دیگر سن ام برای بازی در نقش داخل داستان مناسب نیست.

سعید عقیقی هم در سخنانی با بیان اینکه هاشمی نژاد نویسنده‌ی اولین داستان پلیسی به معنای کیفی است گفت: «فیل در تاریکی» داستانی است که دیگر پاورقی نبود و بارها می‌توان آن را خواند.

علی زرنگار به نمایندگی از خانواده‌ی این نویسنده‌ی فقید لوح یادبود را دریافت کرد و به همسر هاشمی‌نژاد که در مراسم حضور داشت اهدا کرد.

شب فیلم نامه نویسان سینما
رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان دیگر سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه اعتقادی به این که مشکل سینمای ایران فیلمنامه‌نویسی است ندارد گفت: مشکل بعد از فیلمنامه شروع می‌شود.

وی با اشاره به برپایی این جشن اظهار کرد: نشست‌های ما ادامه خواهد داشت و لازم است همدیگر را ببینیم.

تقدیر از مسعود احمدیان به عنوان یکی از فیلمنامه‌نویسان بخش دیگر مراسم بود که توسط شادمهر راستین انجام شد.

راستین درباره‌ی این فیلمنامه‌نویس گفت: احمدیان تنها مدیری بود که پشت تریبون از مسئول خودش انتقاد کرد و یک سال و نیم در اتاقی در جشنواره تبعید بود. او بسیار فیلم‌بین است و اخیراً هم دست به کاری زده که برای ما بسیار سخت است و فیلمنامه‌ی کاربردی می‌نویسد.

احمدیان بعد از دریافت لوح تقدیرش با یادآوری سال ۷۰ و حضور در اولین دوره فیلمنامه‌نویسی مدرسه‌ی فیلم سازی اسلامی گفت: یاد سیف‌الله داد به خیر که استاد برجسته‌ای بودند. هنوز هم با برخی از آن‌ بچه‌ها ارتباط دارم مانند شادمهر راستین، پیمان قاسم‌خانی، مصطفی خرقه‌پوش و مجید فرازمند و همچنین استادانی چون عبدالله اسفندیاری، محیط طباطبایی، جابر قاسمعلی و فرهاد توحیدی که در خدمتشان بودیم.

با پخش تصاویری از ایرج کریمی نوبت به بزرگداشت این نویسنده و فیلمساز فقید شد.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه‌ی فیلم به عنوان یکی از دوستان و همکاران کریمی درباره‌ی او گفت: ایرج برای من اول از همه نویسنده‌ و منتقد بود بعد فیلمساز و بعد فیلمنامه‌نویس. ایرج کریمی برایم یک دوست بود و برای جامعه‌ی سینمایی یک وزنه.

وی با بیان اینکه هر بار که قرار شد درباره‌ی ایرج حرف بزند احساساتی شده است ادامه داد: هر نوشته اش برایم کلاس درسی بود و قرار است نوشته‌هایش توسط نشر پنجره منتشر شود.

فرهاد توحیدی هم با افسوس از دو فیلمنامه‌ ایرج کریمی که قرار بود ساخته شود و امکان همکاری اش مهیا نشد گفت: ایرج عمیقاً معلم بود اما هرگز احساس فضل نکرد. او در همه‌چیز آراسته بود و جایش بسیار خالی است.

لوح تقدیر ایرج کریمی به مادرش اهدا شد.

در بخش دیگری از مراسم با حضور خسرو دهقان و مهران کاشانی از شیوا مقانلو، حامد خادمیان و امیرشهاب رضویان جهت چاپ و ترجمه‌ی فیلمنامه‌های متعددی تقدیر و قدردانی شد.

در ادامه با حضور رضا مقصودی، حسین ایری و سید حسن مهدوی فر برگزیدگان شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان معرفی شدند که این جوایز به آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای نگارش «ناهید»، محمدرضا گوهری برای فیلمنامه‌ی «رخ دیوانه» و محسن امیریوسفی برای فیلمنامه‌ی «خواب تلخ» اهدا شد.

محسن امیریوسفی که به دلیل مسافرت در این مراسم حاضر نبود در یادداشتی اظهار امیدواری کرد: فیلم‌هایی که سالهاست پشت اکران مانده است به نمایش درآیند.

پایان‌بخش پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران تقدیر از فرزاد موتمن بود که توسط مسعود احمدیان، امیر عربی، سعید عقیقی و سروش صحت چهار فیلمنامه‌نویسی که برای این کارگردان فیلمنامه‌ نوشته‌اند صورت گرفت.

مؤتمن در سخنانی با بیان اینکه برایم استثنایی است که در شب فیلمنامه از کسی تقدیر می‌شود که تا کنون فیلمنامه‌ای ننوشته است گفت: هیچ‌وقت فیلمنامه‌ای از خودم کار نکردم و در تیتراژ هیچ کدام از فیلم‌هایم عنوان «فیلمی از» را استفاده نکردم چون هیچ‌کدام را کار خودم نمی‌دانستم و درواقع عملگی آن ها را انجام داده‌ام.

در این مراسم که بیش از دو ساعت ادامه داشت افرادی چون علیرضا تابش، منوچهر محمدی، محیط طباطبایی، نظام کیایی، عنایت بخشی، سعید رشتیان، قربان محمدپور، حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی مقدم، مسعود آب‌پرور، ابراهیم مختاری، سیروس الوند و جمعی از اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان حضور داشتند.

پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ساعت ۲۳ بعد از صرف شام به پایان رسید.

آرزوی فرامرز قریبیان در شب فیلمنامه‌نویسان

به گزارش ایسنا، این مراسم که شنبه شب در حیاط ساختمان شماره دو خانه‌ سینما برگزار شد، با شاهنامه‌خوانی ایراندخت غلامی به مناسب روز بزرگداشت فردوسی آغاز و با اجرای سروش صحت ادامه پیدا کرد.

فرهاد توحیدی به عنوان دبیر پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان در سخنانی با اظهار امیدواری از اینکه سنت برگزاری این جشن ادامه پیدا کند گفت: امیدوارم روزی برسد بیشتر از ۵۰ درصد سناریوهای ایران را فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای بنویسند.

بزرگداشت قاسم هاشمی نژاد نویسنده‌ی فقید بخش دیگر این مراسم بود که پس از پخش تصاویری از صحبت‌های احمدرضا احمدی درباره‌ی این نویسنده، فرامرز قریبیان در سخنانی اظهار کرد: کتاب «فیل در تاریکی» این نویسنده اولین کتاب پلیسی ای است که در ایران نوشته شده و لهجه‌های مختلفی داخل آن است. کاری که بسیار خوب نوشته شده و به همین دلیل نعمت حقیقی پس از سالها فیلم‌برداری تصمیم گرفت با این فیلمنامه رو به کارگردانی آورد.

وی افزود: اما متأسفانه به دلیل اختلاف با تلویزیون ۱۵ دقیقه از این فیلم، فیلمبرداری نشده باقی ماند که بعدها توسط شخص دیگری به پایان رسید اما کار دیگری شد. هنوز هم دلم می‌خواهد این کتاب تبدیل به فیلم شود و دوست دارم خودم و یا شخص دیگری آن را بسازد.البته دیگر سن ام برای بازی در نقش داخل داستان مناسب نیست.

سعید عقیقی هم در سخنانی با بیان اینکه هاشمی نژاد نویسنده‌ی اولین داستان پلیسی به معنای کیفی است گفت: «فیل در تاریکی» داستانی است که دیگر پاورقی نبود و بارها می‌توان آن را خواند.

علی زرنگار به نمایندگی از خانواده‌ی این نویسنده‌ی فقید لوح یادبود را دریافت کرد و به همسر هاشمی‌نژاد که در مراسم حضور داشت اهدا کرد.

شب فیلم نامه نویسان سینما
رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان دیگر سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه اعتقادی به این که مشکل سینمای ایران فیلمنامه‌نویسی است ندارد گفت: مشکل بعد از فیلمنامه شروع می‌شود.

وی با اشاره به برپایی این جشن اظهار کرد: نشست‌های ما ادامه خواهد داشت و لازم است همدیگر را ببینیم.

تقدیر از مسعود احمدیان به عنوان یکی از فیلمنامه‌نویسان بخش دیگر مراسم بود که توسط شادمهر راستین انجام شد.

راستین درباره‌ی این فیلمنامه‌نویس گفت: احمدیان تنها مدیری بود که پشت تریبون از مسئول خودش انتقاد کرد و یک سال و نیم در اتاقی در جشنواره تبعید بود. او بسیار فیلم‌بین است و اخیراً هم دست به کاری زده که برای ما بسیار سخت است و فیلمنامه‌ی کاربردی می‌نویسد.

احمدیان بعد از دریافت لوح تقدیرش با یادآوری سال ۷۰ و حضور در اولین دوره فیلمنامه‌نویسی مدرسه‌ی فیلم سازی اسلامی گفت: یاد سیف‌الله داد به خیر که استاد برجسته‌ای بودند. هنوز هم با برخی از آن‌ بچه‌ها ارتباط دارم مانند شادمهر راستین، پیمان قاسم‌خانی، مصطفی خرقه‌پوش و مجید فرازمند و همچنین استادانی چون عبدالله اسفندیاری، محیط طباطبایی، جابر قاسمعلی و فرهاد توحیدی که در خدمتشان بودیم.

با پخش تصاویری از ایرج کریمی نوبت به بزرگداشت این نویسنده و فیلمساز فقید شد.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه‌ی فیلم به عنوان یکی از دوستان و همکاران کریمی درباره‌ی او گفت: ایرج برای من اول از همه نویسنده‌ و منتقد بود بعد فیلمساز و بعد فیلمنامه‌نویس. ایرج کریمی برایم یک دوست بود و برای جامعه‌ی سینمایی یک وزنه.

وی با بیان اینکه هر بار که قرار شد درباره‌ی ایرج حرف بزند احساساتی شده است ادامه داد: هر نوشته اش برایم کلاس درسی بود و قرار است نوشته‌هایش توسط نشر پنجره منتشر شود.

فرهاد توحیدی هم با افسوس از دو فیلمنامه‌ ایرج کریمی که قرار بود ساخته شود و امکان همکاری اش مهیا نشد گفت: ایرج عمیقاً معلم بود اما هرگز احساس فضل نکرد. او در همه‌چیز آراسته بود و جایش بسیار خالی است.

لوح تقدیر ایرج کریمی به مادرش اهدا شد.

در بخش دیگری از مراسم با حضور خسرو دهقان و مهران کاشانی از شیوا مقانلو، حامد خادمیان و امیرشهاب رضویان جهت چاپ و ترجمه‌ی فیلمنامه‌های متعددی تقدیر و قدردانی شد.

در ادامه با حضور رضا مقصودی، حسین ایری و سید حسن مهدوی فر برگزیدگان شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان معرفی شدند که این جوایز به آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای نگارش «ناهید»، محمدرضا گوهری برای فیلمنامه‌ی «رخ دیوانه» و محسن امیریوسفی برای فیلمنامه‌ی «خواب تلخ» اهدا شد.

محسن امیریوسفی که به دلیل مسافرت در این مراسم حاضر نبود در یادداشتی اظهار امیدواری کرد: فیلم‌هایی که سالهاست پشت اکران مانده است به نمایش درآیند.

پایان‌بخش پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران تقدیر از فرزاد موتمن بود که توسط مسعود احمدیان، امیر عربی، سعید عقیقی و سروش صحت چهار فیلمنامه‌نویسی که برای این کارگردان فیلمنامه‌ نوشته‌اند صورت گرفت.

مؤتمن در سخنانی با بیان اینکه برایم استثنایی است که در شب فیلمنامه از کسی تقدیر می‌شود که تا کنون فیلمنامه‌ای ننوشته است گفت: هیچ‌وقت فیلمنامه‌ای از خودم کار نکردم و در تیتراژ هیچ کدام از فیلم‌هایم عنوان «فیلمی از» را استفاده نکردم چون هیچ‌کدام را کار خودم نمی‌دانستم و درواقع عملگی آن ها را انجام داده‌ام.

در این مراسم که بیش از دو ساعت ادامه داشت افرادی چون علیرضا تابش، منوچهر محمدی، محیط طباطبایی، نظام کیایی، عنایت بخشی، سعید رشتیان، قربان محمدپور، حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی مقدم، مسعود آب‌پرور، ابراهیم مختاری، سیروس الوند و جمعی از اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان حضور داشتند.

پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ساعت ۲۳ بعد از صرف شام به پایان رسید.