آغاز فاز جدید عملیات روانی علیه مقاومت

به گزارش جهان به نقل از مهر، پس از اظهارات جنجالی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه ایران، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان نیز اظهارات مشابهی را علیه ایران ایراد کرد.
 
وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه «سی ان ان»  ایران را متهم کرده است که با اعزام شبه نظامیان از افغانستان، عراق و پاکستان به سوریه برای حمایت از بشار اسد، به تنش های قومی و مذهبی در منطقه دامن می زند.
 
کریسیتن امانپور خبرنگار «سی ان ان» در بخشی از این مصاحبه که روز جمعه ۲۳ بهمن پخش شد، به اظهارات محمد جواد ظریف درباره روابط تهران و ریاض اشاره کرد.
 
وزیر امور خارجه ایران گفته بود: ما تمایلی به مقابله با عربستان نداریم و نمی‌خواهیم این کشور را از منطقه خارج کنیم. متاسفانه عربستان دچار توهم است و فکر می‌کند با حمایت کشورهای غربی می‌تواند ایران را از معادله قدرت در منطقه خارج کند.
 
اما وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که کشورش هرگز رویکردی خصومت‌آمیز در قبال ایران نداشته است.
 
الجبیر در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با این اختلافات با ایران برای حل مساله سوریه مذاکره کنید، گفته است: ما همواره گفته‌ایم که خواهان روابط خوب با ایران هستیم، اما همسایه‌ها می‌بایست براساس اصول روابط حسنانه و عدم مدخله بایکدیگر رفتار کنند.
 
عادل جبیر در بخش دیگری  از این مصاحبه در خصوص جنگ داخلی سوریه گفت: ریاض در سوریه از هر راه حل سیاسی که بشار اسد بخشی از آن نباشد، حمایت خواهد کرد. بشار اسد از قدرت کنار خواهد رفت. او از طریق فرایندی سیاسی یا با زور برکنار خواهد شد.
 
فراموشی یا چشم بستن بر حقایق
 
عادل الجبیر در حالی این ادعاها را مطرح می کند که تا کنون گزارش ها و اسناد غیر قابل انکاری درباره حمایت عربستان از گروه های تروریستی در نقاط مختلف جهان منتشر شده است. علاوه بر آن گروه های شورشی حاضر در سوریه نیز با دریافت حمایت از ریاض تا کنون توانسته اند به حیات ادامه بدهند.
 
در مورد دخالت و تلاش برای براندازی نیز هنوز اذهان جهانیان اسناد ویکی لیکس را که بخشی از آن مربوط به لابی عربستان با آمریکا برای راضی کردن واشنگتن جهت حمله به ایران بود را فراموش نکرده اند. بر اساس این اسناد عربستان حتی قبول کرده بود که هزینه حملات آمریکا علیه ایران را نیز بپردازد.
 
به نظر می رسد که عادل الجبیر در این رابطه یا دچار فراموشی شده یا آنکه به دلیل تجریه کم در پست وزارت خارجه چشم خود را بر روی حقایق بسته است.
 
هجمه برای کسب امتیاز
 
این اظهارات و ادعاهای بی اساس در حالی ایراد می شوند که روند تحولات سوریه حکایت از پیشروی های بیشتر نیروهای مقاومت و همچنین امکان برقراری آتش بس ظرف روزهای آتی دارد.
 
در این میان گرووه هایی که ظرف پنج سال گذشته عربستان و ترکیه هزینه های زیادی را در راستای حمایت از آنها برای براندازی نظام سوریه متحمل شده اند نتوانسته اند آنکارا و ریاض را به اهدافشان برسانند از همین رو پس از مطرح شدن طرح اعزام نیروی زمینی به سوریه از سوی عربستان و حمایت برخی از کشورهای عربی از آن، اکنون پروژه هجمه به جریان مقاومت و در راس آنها ایران به اجرا گذاشته شده است.
 
فراموش نکنیم که در زمان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو نیز ترکیه و عربستان هجمه مشابهی را علیه روسیه به راه انداخته بودند که آمریکا نیز از آن حمایت می کرد و این سه کشور بصورت همزمان با مطرح کردن این نکته که تعداد قابل توجهی از مرددم سوریه در حملات جنگنده های روسی به سوریه کشته شده اند خواستار توقف حملات روسیه به مواضع گروه های تروریستی شده بودند.
 
بر همین اساس می توان گفت کشورهای حامی گروه های تروریستی با هجمه به جریان مقاومت از یک سو بدنبال کاهش فشارهای وارده بر گروه های تروریستی و جلوگیری از عقب نشینی بیشتر آنها هستند و از سوی دیگر در پی کسب امتیازهای دیپلماتیک برای چانه زنی پیش از آغاز آتش بس هستند تا شاید از این طریق بتوانند غنیمتی را برای خود دست و پا کنند.

خرید غذا

استخدام ایران