آفتاب یزد: روحانی برای حل مشکلات به علائق رهبری توجه کند

به گزارش جهان، روزنامه آفتاب یزد امروز دوشنبه 94/11/5 طی یادداشتی به قلم صلاح الدین هرسنی و با عنوان «کلید حسن روحانی برای اصلاح‌طلبان می‌چرخد؟» نوشت: با بررسی‌های به عمل آمده و نتایج اعلام شده که از سوی هیأت‌های نظارت شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دهم صورت گرفت، برخی جریان‌های سیاسی از رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای خود خبر دادند. به این ترتیب، بحث رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب برای مجلس نهم به داغ‌ترین سوژه خبری در محافل سیاسی امروز ایران تبدیل شده است. شواهد موجود حکایت از آن دارند که رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت‌ها جریان اصلاح‌طلبی در سوابق بررسی صلاحیت‌های انتخاباتی تا این سطح بی‌سابقه و غیرمنتظره بوده است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. حال با توجه به وضعیت موجود پرسش آن است که آیا کلید حسن روحانی می‌تواند گره از کار فروبسته اصلاح‌طلبان بگشاید؟ قرائن نشان می‌دهد که دولتی که توانسته است به برکت و به یمن دیپلماسی سازنده و معطوف به عقلانیت به بزرگترین بحران هزاره سوم یعنی حل بحران هسته‌ای با شش قدرت بزرگ جهان نائل آید، محققاً قادر خواهد بود به قوت کلید تدبیر، به حل بحران پیش‌روی اصلاح‌طلبان آن هم با هدف ارتقاء و اعتلای پرستیژ نظام در سطح بین‌المللی و مشارکت حداکثری در عرصه داخلی نیز نائل آید. مسلم است که حل چنین وضعیتی متضمن به کارگیری اهرم‌هایی از جنس همان راهبردهای تدبیر و عقلانیت است که بتواند شرایط را برای احراز صلاحیت و مآلاً مشارکت حداکثری فراهم کند. مشارکتی که از ضروریات و لازمه شرایط پسابرجام است. اقدامات و راهبردهایی که حسن روحانی می‌تواند از رهگذر آن در مشکلات پیش رو نائل آید، به قرار زیر است.

1) اول آنکه حسن روحانی ضمن احترام به کارویژه‌های قانونی شورای نگهبان، توجه اعضای محترم آن شورا را به آخرین سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخابات پیش رو جلب نماید. مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود تأکید کرده بود که همه باید در انتخابات هفتم اسفند شرکت کنند، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند و حتی ممکن است کسی ایشان را قبول نداشته باشد. ایشان فرمودند: «انتخابات مال رهبری نیست، بلکه به ملت ایران مال و تعلق به جمهوری اسلامی دارد.» اگرچه اعضای محترم شورای نگهبان از چنین اظهارنظر مقام معظم رهبر آگاهند و این سخنان امری مجهولی برای آن اعضای محترم شورای نگهبان نیست، اما توجه دادن سخنان مقام معظم رهبری به اعضای محترم شورای نگهبان و تأکید بر آن از سوی حسن روحانی به منظور جلوگیری کردن از رقابتی نکردن انتخابات، می‌تواند اولین چرخش کلید روحانی در حل بحران پیش روی و گشوده شدن از کار فروبسته اصلاح‌طلبان باشد.

2) دومین راهبردی که حسن روحانی می‌تواند از رهگذر آن در مشکلات پیش رو نایل آید، پرسش بسیار جدی، محترمانه و معطوف به عقلانیتی است که می‌تواند در نزد اعضای محترم شورای نگهبان طرح نماید. این پرسش می‌تواند بر این نکته تأکید نماید که چه ارتباط و نسبتی بین آنچه هیأت‌های اجرایی در ردصلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب مرتکب شده‌اند، با سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات پیش رو وجود دارد؟ حسن روحانی با طرح این پرسش می‌تواند اعضای محترم شورای نگهبان را با چانه‌زنی متوجه این نکته نماید که وقتی که انتخابات برای ملت است پس لاجرم برای شورای نگهبان هم نیست، لذا هیچ کس نباید در مسیر کاستن از مشارکت مردم حرکتی کند و تلاشی نماید.

3) سومین راهبردی که حسن روحانی می‌تواند از رهگذر آن در مشکلات پیش رو نایل آید، تأکید بر روی علائق مقام معظم رهبری است.

حسن روحانی به فراست دریافته است که مقام معظم رهبری علاقه و اعتقاد قطعی و راسخی به مشارکت مطلوب و بی‌دغدغه دارند و آن را برای شرایط پس از برجام و کشور ضروری‌تر از گذشته می‌دانند و اینکه مخالفان نظام را در راستای چنین علاقه‌ای دعوت به شرکت نموده‌اند، چنین علاقه‌ای، بذل عنایت شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب یا هر طیف دیگر سیاسی را طلب می‌نماید.

4) چهارمین راهبردی که حسن روحانی می‌تواند از رهگذر آن در مشکلات پیش رو نایل آید، نقدی است که بیشتر متوجه خود حسن روحانی و اصلاح‌طلبان است. در ا ین راستا حسن روحانی نباید همه تقصیرات را به گردن طرف ردصلاحیت کننده بیندازد و احاله نماید. نقدی که حسن روحانی می‌تواند بر استراتژی اصلاح‌طلبان وارد کند آن است که آنان بدون حل مشکلات قبلی و به طور مشخص حل بحران و مشکلات 1388 با خیال آنکه حتماً احراز صلاحیت خواهند شد، نه تمهیدی فراهم کرده بودند و نه اندیشه‌ای را برای حل بحران و عبور از آن. در این صورت غیرمنتظره نبود که اصلاح‌طلبان برای احراز صلاحیت خود در وقت حاضر برای نامزدی انتخابات و مآلاً تکیه زدن بر کرسی‌های بهارستان، با سد رد صلاحیت مواجه شوند.

5) پنجمین راهبردی که حسن روحانی می‌تواند از رهگذر آن در مشکلات پیش رو نایل آید، بیشتر به متوجه ساختن اعضای شورای نگهبان از ماهیت مشکلات روبه‌روست. نظر به جایگاه سیاسی رفیع رئیس‌جمهور، محققاً حسن روحانی می‌تواند با رایزنی‌ها و لابی‌گری و مشورت گرفتن از واسطه‌های سیاسی پرنفوذ از طریق گفت‌وگو، تعامل و تفاهم ابتکار عمل برای حل مشکلات پیش روی اصلاح‌طلبان را به دست گیرد و موانع را مرتفع و با درایت و کاردانی بر پروژه انفعال و انزوای اصلاح‌طلبان پایان دهد.

نظر به آنکه دولت روحانی با قرار دادن همه تخم‌مرغ‌های خود در سبد هسته‌ای از حل دیگر مشکلات موجود غافل مانده و نظر اینکه او وارث بسیاری از مشکلات موجود غافل مانده و نظر به اینکه او وارث بسیاری از مشکلات به جا مانده از دولت قبل در مسئله رکود اقتصادی، تورم و بیکاری است و راهبردهای کار افزایانه محافظه‌کاران هم روز به روز بر دامنه مشکلات دولتش می‌افزاید، می‌توان گفت که در صورت عدم حل مسئله پیش‌رو، این مشکلات می‌تواند دولتش را به یمن همه درخشش و مقبولیتش به سرنوشتی دچار سازد آن هم از جنس دولت مستعجل.

دانلود سریال

دانلود موزیک