آیا واشنگتن و مسکو توافق کرده‌اند؟

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیا آمریکا روسیه را مطمئن ساخته که به ترکیه وعربستان اجازه نخواهد داد تا دست به ماجرا جویی نظامی درسوریه بزنند؟ این سئوال زمانی مطرح شد که” سرگئی لاوروف” وزیرخارجه روسیه بعید دانست ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به ترکیه اجازه دهد تا نظامیان خود را به سوریه گسیل دارد.

وی درمصاحبه با روزنامه ” موسکووسکی کومسومولتس” چاپ روسیه گفته است” آمریکا هرگز به ترکیه اجازه نخواهد داد که اقدام به چنین ماجراجویی بکند” وزیرخاجه روسیه ازاقدامات ترکیه درمرزهای مشترک خود با سوریه ابرازناخرسندی کرد واظهارداشت: این اقدامات به معنای تهاجم نظامی گسترده نیست.

لاوروف با اشاره به سرنگون ساختن جنگنده روسیه توسط ترکیه  در نوار مرزی این کشوربا سوریه تصریح کرد: این اقدام نشان می دهد که رهبران ترکیه راه تعامل  با جهان را گم کرده اند.

اکنون این سئوال مطرح می شود آیا امکان دارد سیاستمدار و دیپلماتی حرفه ای مثل لاوروف چنین سخنانی “عدم اجازه آمریکا به ترکیه وعربستان برای اعزام به سوریه” مطرح کند پیش ازآنکه نسبت به صحت آن یقین داشته باشد؟

دراینجا باید به این نکته اشاره شود که پیش ازاین عربستان از طرح ریاض – آنکارا برای اعزام نیروی زمینی به سوریه با همکاری برخی کشورهای منطقه خبرداده بود. براساس برخی گزارش های محافل خبری، دراین طرح  150 هزارنظامی طی چند نوبت به سوریه اعزام شده تا عناصر داعش را از شهرهای این کشور بیرون برانند اما مقامات نخست وزیری ترکیه در9 نوامبراخباری را مبنی برآمادگی 150 هزارنظامی برای ورود به خاک سوریه از طریق مرزهای ترکیه را رد و اعلام کردند:” اخباری که دراین زمینه توسط برخی رسانه ها منتشرشده عاری از حقیقت است.”

پیش از این خبرگزاری آناتولی به نقل از همین منابع اعلام کرده بود” پایگاه های ترکیه به روی نظامیان ائتلاف بین المللی ضد داعش گشوده شده و این کشورآمادگی دارد،هرگونه پیمانی را دراین زمینه امضاء کند.”

شبکه تلویزیون ماهواره ای “سی. ان.ان”  نیزبه نقل از مقامات آگاه سعودی اعلام کرد” عربستان و ترکیه یک اتاق فرماندهی مشترک برای انجام عملیات زمینی درسوریه تشکیل داده اند و نظامیان خود را بزودی از خاک ترکیه به شمال سوریه گسیل خواهند داشت”. این شبکه افزود:” ده ها هزارنظامی عربستان وهمپیمانانش  درپشت مرزهای ترکیه برای ورود به سوریه تجمع کرده اند و ترکیه دروازه این عملیات محسوب می شود.” این درحالی است که دو مقام آکاه سعودی اعلام کرده اند  150 هزارنظامی برای مبارزه با داعش آموزش دیده اند.

درهمین حال، “عادل الجبیر” وزیر خارجه عربستان درکنفرانس مطبوعاتی با همتایی آمریکایی خود که در 8 نوامبر برگزار شد از موضوع اعزام نیروی نظامی به سوریه عقب نشینی کرد و گفت: “این موضوع درمراکز خاص در دست بررسی قرار دارد.”

نویسنده: باسم العوادی

آلرژی و تغذیه

فستیوال فیلم