انتقاد آیت‌الله سبحانی از میزان قاچاق کالا

انتقاد آیت‌الله سبحانی از میزان قاچاق کالا

به گزارش جهان به نقل از فارس از قم،‌ آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مجمع عالی فقه برگزار شد،‌ اظهار کرد: ‌خداوند آیینی را فرستاده که منطبق بر فطرت انسان است. احکام اسلام منطبق بر فطرت آفرینش بوده و تا زمانی که انسان پابرجاست ‌با این روحیات سر و کار دارد.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد:‌ برخی می‌گویند که چگونه آئین 1400 سال پیش جامعه امروز را مدیریت می‌کند،‌ جواب این است که در اسلام دو نوع احکام ثابت و متغیر وجود دارد،‌ احکام ثابت در تمام اعصار ثابت بوده، ‌اما احکام متغیر با تغییرات انسان‌ها تغییر می‌کند و احکام ثابت را باید از احکام متغیر جدا کرد.
 
وی افزود:‌ قوانین قابل تغییر را مقررات می‌گویند، مثلاً اینکه دولت اسلامی با مشرکان بجنگد،‌ تابع مصالح است. گاهی مصلحت در جنگ و گاهی در صلح است. پیامبر(ص) با وجود شرکت در 27 غزوه،‌ در صلح حدیبیه با مشرکان صلح موقت برقرار کرد.
 
آیت‌الله سبحانی اسلام را دارای مروت دانست و افزود:‌ اسلام می‌تواند بشر را تا روز قیامت اداره می‌کند؛ در اسلام دو نوع قوانین ثابت و متغیر وجود دارد، از جمله قوانین ثابت اسلام امانت‌داری و وفای به عهد است،‌ این قانون ثابت اسلام با فطرت انسان سازگار بوده و هر فردی در دنیا خیانت در امانت را بد می‌داند.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد: امام حسین(ع)‌ فرمودند که اگر قاتل پدرم شمشیری که با آن پدرم را کشته باشد، به من امانت بدهد،‌ به او شمشیر را برمی‌گردانم. اگر جامعه امین باشد،‌ بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اقتصاد کشور مشکل دارد،‌ چون امانت در کار نیست. اکنون قاچاق کالا در سطح گسترده‌ای در کشور رخ می‌دهد و کالاهای قاچاق در سطح جامعه بیشتر از کالاهای مجاز هستند،‌ در حالی که اگر امین باشیم، ‌این اتفاق نمی‌افتد ولی متأسفانه برخی سوداگر هستند و با این کارها نظام را متزلزل می‌کنند.
 
وی اسلام را یکی از امانت‌های خداوند دانست و افزود:‌ اما باید این دین را حفظ کنیم و به آن خیانت نکنیم. البته مراد از امانت تنها چیزهای مادی نیست،‌ بلکه دین و انقلاب اسلامی هم جزو امانت‌ها به شمار می‌رود و ما باید به قوانین عمل کنیم. گریز از قانون برخلاف امانت است،‌ الان وضعیت حجاب در جامعه مطابق قانون و دین نیست. ما باید عفت را در جامعه ترویج کنیم و عفت مقدمه حجاب است.
 
آیت‌الله سبحانی با اشاره به تربیت فرزندان اظهار کرد: فرزندانتان دست شما امانت هستند و براساس روایات باید آنها را از سن هفت سالگی با نماز، روزه و مسجد آشنا کنید تا این فرزندان در بزرگسالی انسان‌های مومن بشوند.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد: اگر کسی عهد و پیمانی بست باید به آن عمل کند،‌ به عنوان مثال در جنگ صفین برخی به امام علی(ع)‌ اصرار کردند که با متوقف کردن جنگ،‌ تن به حکمیت بدهند،‌ اما همان افراد پس از قبول حکمیت از امام علی(ع)‌ خواستند که پیمان را بشکنند،‌ اما ایشان حاضر به این کار نشدند و خوارج به وجود آمدند،‌ امام علی(ع)‌ برای حفظ پیمان و عهد با خوارج کنار نیامدند و عهد خودش را تا آخر رعایت کردند.
 
وی عمل به پیمان را یک اصل ثابت دانست و افزود:‌ پیامبر(ص)‌ فرمودند تا زمانی که خیانت نکنید، زندگی شما در خیر است.‌ مصرف زیاد کاغذ و استفاده از برگه‌های زیاد در حوزه‌های کاری به دلیل ضعیف شدن روح امانت داری است.
 
آیت‌الله سبحانی تصریح کرد:‌ پیامبر(ص) همچنین بیان کردند که اگر شما خیانت در امانتداری کردید، به قحطی و خشکسالی دچار می‌شوید،‌ این کلام به این معنی است که عالم آفرینش دارای علم و درک است و این عالم خداوند را تسبیح می‌کند.
 
این مرجع تقلید ادامه داد:‌ امام صادق(ع)‌ هم فرمودند که اگر خواستید در مورد شخصی تحقیق کنید به نماز و روزه او نگاه نکنید،‌ شاید از روی عادت این عبادات را انجام می‌دهد،‌ بلکه آن فرد را در خصوص راستگویی و ادای امانت امتحان کنید.

انتقاد آیت‌الله سبحانی از میزان قاچاق کالا

به گزارش جهان به نقل از فارس از قم،‌ آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مجمع عالی فقه برگزار شد،‌ اظهار کرد: ‌خداوند آیینی را فرستاده که منطبق بر فطرت انسان است. احکام اسلام منطبق بر فطرت آفرینش بوده و تا زمانی که انسان پابرجاست ‌با این روحیات سر و کار دارد.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد:‌ برخی می‌گویند که چگونه آئین 1400 سال پیش جامعه امروز را مدیریت می‌کند،‌ جواب این است که در اسلام دو نوع احکام ثابت و متغیر وجود دارد،‌ احکام ثابت در تمام اعصار ثابت بوده، ‌اما احکام متغیر با تغییرات انسان‌ها تغییر می‌کند و احکام ثابت را باید از احکام متغیر جدا کرد.
 
وی افزود:‌ قوانین قابل تغییر را مقررات می‌گویند، مثلاً اینکه دولت اسلامی با مشرکان بجنگد،‌ تابع مصالح است. گاهی مصلحت در جنگ و گاهی در صلح است. پیامبر(ص) با وجود شرکت در 27 غزوه،‌ در صلح حدیبیه با مشرکان صلح موقت برقرار کرد.
 
آیت‌الله سبحانی اسلام را دارای مروت دانست و افزود:‌ اسلام می‌تواند بشر را تا روز قیامت اداره می‌کند؛ در اسلام دو نوع قوانین ثابت و متغیر وجود دارد، از جمله قوانین ثابت اسلام امانت‌داری و وفای به عهد است،‌ این قانون ثابت اسلام با فطرت انسان سازگار بوده و هر فردی در دنیا خیانت در امانت را بد می‌داند.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد: امام حسین(ع)‌ فرمودند که اگر قاتل پدرم شمشیری که با آن پدرم را کشته باشد، به من امانت بدهد،‌ به او شمشیر را برمی‌گردانم. اگر جامعه امین باشد،‌ بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اقتصاد کشور مشکل دارد،‌ چون امانت در کار نیست. اکنون قاچاق کالا در سطح گسترده‌ای در کشور رخ می‌دهد و کالاهای قاچاق در سطح جامعه بیشتر از کالاهای مجاز هستند،‌ در حالی که اگر امین باشیم، ‌این اتفاق نمی‌افتد ولی متأسفانه برخی سوداگر هستند و با این کارها نظام را متزلزل می‌کنند.
 
وی اسلام را یکی از امانت‌های خداوند دانست و افزود:‌ اما باید این دین را حفظ کنیم و به آن خیانت نکنیم. البته مراد از امانت تنها چیزهای مادی نیست،‌ بلکه دین و انقلاب اسلامی هم جزو امانت‌ها به شمار می‌رود و ما باید به قوانین عمل کنیم. گریز از قانون برخلاف امانت است،‌ الان وضعیت حجاب در جامعه مطابق قانون و دین نیست. ما باید عفت را در جامعه ترویج کنیم و عفت مقدمه حجاب است.
 
آیت‌الله سبحانی با اشاره به تربیت فرزندان اظهار کرد: فرزندانتان دست شما امانت هستند و براساس روایات باید آنها را از سن هفت سالگی با نماز، روزه و مسجد آشنا کنید تا این فرزندان در بزرگسالی انسان‌های مومن بشوند.
 
مفسر برجسته قرآن ادامه داد: اگر کسی عهد و پیمانی بست باید به آن عمل کند،‌ به عنوان مثال در جنگ صفین برخی به امام علی(ع)‌ اصرار کردند که با متوقف کردن جنگ،‌ تن به حکمیت بدهند،‌ اما همان افراد پس از قبول حکمیت از امام علی(ع)‌ خواستند که پیمان را بشکنند،‌ اما ایشان حاضر به این کار نشدند و خوارج به وجود آمدند،‌ امام علی(ع)‌ برای حفظ پیمان و عهد با خوارج کنار نیامدند و عهد خودش را تا آخر رعایت کردند.
 
وی عمل به پیمان را یک اصل ثابت دانست و افزود:‌ پیامبر(ص)‌ فرمودند تا زمانی که خیانت نکنید، زندگی شما در خیر است.‌ مصرف زیاد کاغذ و استفاده از برگه‌های زیاد در حوزه‌های کاری به دلیل ضعیف شدن روح امانت داری است.
 
آیت‌الله سبحانی تصریح کرد:‌ پیامبر(ص) همچنین بیان کردند که اگر شما خیانت در امانتداری کردید، به قحطی و خشکسالی دچار می‌شوید،‌ این کلام به این معنی است که عالم آفرینش دارای علم و درک است و این عالم خداوند را تسبیح می‌کند.
 
این مرجع تقلید ادامه داد:‌ امام صادق(ع)‌ هم فرمودند که اگر خواستید در مورد شخصی تحقیق کنید به نماز و روزه او نگاه نکنید،‌ شاید از روی عادت این عبادات را انجام می‌دهد،‌ بلکه آن فرد را در خصوص راستگویی و ادای امانت امتحان کنید.

انتقاد آیت‌الله سبحانی از میزان قاچاق کالا

استخدام