انگلیس و شوکرهای ۵۰۰۰۰ولتی علیه کودکان

به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد: استفاده پلیس از تفنگ بی‌حس  کننده برای افراد زیر 18 سال در انگلیس در حالی افزایش یافته است که سازمان ملل در این رابطه به انگلیس هشدار داده است.
 
سازمان ملل متحد تصمیم دولت انگلیس مبنی بر صدور اجازه برای استفاده پلیس این کشور از اسلحه بی‌حس کننده 50000ولتی علیه کودکان را به‌شدت محکوم کرد و این اقدام را بی‌شرمانه خواند.
 
این اقدام دولت انگلیس مغایر با کنوانسیونی  است که این کشور در سال 1990 در دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در سوئیس در رابطه با حقوق کودکان امضا کرده است.
 
آخرین باری که  رفتار انگلیس در قبال این کنوانسیون برآورد شد به سال 2008 برمی‌گردد که طی آن سازمان ملل از انگلیس و ولز خواسته بود از میزان و شدت پرتاب این سلاح‌ها بکاهند. شایان ذکر است پلیس بریتانیا  از سال 2003 اقدام به استفاده از این سلاح‌ها کرده است.
 
استفاده پلیس انگلیس از تفنگ بی‌حس کننده در سال 2013، 38 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. لازم به ذکر است دارتی که از دهانه این اسلحه پرتاب می‌شود با وارد کردن شوک الکتریکی 50000ولتی به‌طور موقت سیستم عصبی فرد را غیرفعال می‌کند.
 
گفتنی است مدیر اتحاد حقوق کودکان انگلستان (Crae)، در این رابطه گفته است که  “استفاده از این سلاح در برخورد با کودکان نقض حقوق بشر است”.
 
وی افزود: نهادهای سازمان ملل بارها و بارها برای دولت انگلیس در رابطه با ممنوعیت استفاده از آنها روی کودکان هشدار داده و به آسیب‌های جسمی و روانی جدی آنها اشاره کرده است اما استفاده از این سلاح روی کودکان همچنان ادامه دارد.

سپهر نیوز

صبحانه