تمام گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» به تشریح آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات پیش رو پرداخت و اظهارداشت: ما از فروردین ماه، اقدامات اولیه را برای برگزاری انتخابات شروع کردیم و هماهنگی‌های لازم با همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات در زمینه امنیت، نظارت، اجرا، پشتیبانی و رسانه‌ای صورت گرفت و تاکنون نیز هماهنگی و تعامل در حد بسیار بالایی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در بحث ثبت‌نام‌ها نیز شاهد شور و اشتیاق مردم بودیم و شورای نگهبان و وزارت کشور در این عرصه همکاری خوبی با یکدیگر داشتند به طوری که در مرحله انتخاب هیأت‌های اجرایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت و باید در ۱۰۶۳ حوزه این هیأت‌ها انتخاب می‌شدند که الحمدلله با تلاش و تعامل مثبت این اقدام انجام شد و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مرحله احراز صلاحیت‌ داوطلبان نیز طبق قانون عمل شد، تصریح کرد: ما با قانون هیأت‌های اجرایی، احراز صلاحیت‌ها را انجام دادیم و از ۱۲ هزار نفر حدود ۱۰ هزار نفر فاقد سابقه بودند بنابراین ۸۳ درصد آنان تائید صلاحیت شدند و از ۲ هزار نفر باقیمانده، ۸۰۰ نفر بخاطر اسناد و مدارکی که از دستگاه‌های استعلام شونده به دست آمده بود رد صلاحیت شدند و تعداد ۳۰۰ نفر نیز انصراف دادند.

افق نیوز /وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شد تعداد نامزدها از حد معمول بیشتر بود و هیأت‌های اجرایی این ۱۰ هزار نفر را تائید صلاحیت کردند تا کار برای شورای نگهبان سخت شود و حتی شما در سخنان خود قسم حضرت عباس (ع) خوردید که این طور نیست، اظهارداشت: برخی اوقات وقتی منطق را قبول نمی‌کنند، باید قسم حضرت عباس (ع) خورد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درباره عملکرد هیأت‌های اجرایی با عنوان «تأیید صلاحیت فله‌ای» نام برده شد، خاطرنشان کرد: در این فاصله ۲ اتفاق در رسانه‌ها افتاد و برخی از دوستان نسبت به آن ایراد گرفتند یکی در زمینه ثبت‌نام‌ها بود که اعلام کردند نهضت ثبت‌نام راه‌ انداختند که کار شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت داوطلبین سخت کنند اما نگاه ما در وزارت کشور این نبود و واقعاً همه افرادی که برای ثبت‌نام آمدند به نظر ما احساس مسئولیت می‌کردند، نشاط سیاسی موجب این کار شده بود و اعتماد به نظام جمهوری اسلامی داشتند که در تعیین سرنوشت کشور خودشان مشارکت کردند.

رحمانی فضلی ادامه داد: همه اقدامات قانونی انجام شد و ما وقتی شرایط ثبت‌نام را سهل می‌گیریم، استقبال زیاد می‌شود و اگر مدت ثبت‌نام را طولانی می‌کردیم، شاید ۲۰ هزار نفر هم می‌شدند اما قانون ما را محدود کرده بود.

وزیر کشور افزود: بعد از انجام بررسی‌ها درباره افرادی که ثبت نام کرده بودند، مشخص شد افرادی که به ایجاد نهضت ثبت‌ نام متهم بودند تعدادشان کمتر است و در مرحله دوم در زمینه تائید یا رد صلاحیت‌ها بود که گفته شد که هیأت‌های اجرایی عمداً تعداد افراد زیادی را تائید کردند تا کار شورای نگهبان را سنگین کنند هرچند که اینها تحلیل‌های سیاسی بود که در رسانه‌ها گفته می‌شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هیأت‌های اجرایی منتخب هیأت‌های نظارت هستند که شورای نگهبان آنها را انتخاب کرده است و منتخب ما نیستند و ما تنها آنها را معرفی کرده‌ایم و حتی در جایی به جای ۳۰ نفر، ۹۰ نفر پیشنهاد داده‌ایم چرا که نمی‌پسندیدند و رد می‌کردند و ما مجبور بودیم افراد بیشتری را معرفی کنیم بنابراین اگر خلافی در این زمینه رخ داده است که ما با آن مخالف هستیم از سوی هیأت‌های اجرایی بوده که هیأت‌های نظارت آنها را انتخاب کرده‌اند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانستیم عدم احراز صلاحیت داوطلبین را در هیأت‌های اجرایی داشته باشیم و چنین اجازه‌ای را نداشتیم اما هیأت‌های نظارت می‌توانند در جایی که شک دارند و یقین ندارند، عدم احراز صلاحیت بزنند تا بتوانند بررسی‌ها و نظارت بیشتری را داشته باشند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هیأت‌های اجرایی نمی‌توانند نظارت استصوابی داشته باشند و هیأت‌های نظارت نیز تحقیقات وسیع محلی انجام دادند که آقای جنتی در جلسه‌ای که مشترکا خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، اعلام کردند که در هیأت‌های نظارت بانک اطلاعاتی کاملی داریم که دستگاه‌های مرتبط ندارند.

وی افزود: هیأت‌های اجرایی که هیچ ندارند و واقعاً هم درست است بنابراین آنها اطلاعات بیشتری داشتند و نتیجه‌ای که حاصل شد، حاصل بررسی قانونی از مراجع چهارگانه بود و این مرحله را پشت سر گذاشتیم و اکنون نیز در مرحله تبلیغات هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در مرحله تبلیغات هم هیجان‌ و نشاط سیاسی دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: تا امروز که ۳ روز از زمان آغاز تبلیغات می‌گذرد هیچ تخلف و اتفاقی ثبت نشده است و فعالیت گروه‌های سیاسی خوب بوده و این نشان دهنده آگاهی و تبعیت مردم و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از قانون است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: تبلیغات تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت که ۲۴ ساعت ممنوعیت تبلیغات وجود دارد و پس از آن رأی‌گیری در صندوق‌ها آغاز انجام می‌شود.

وی افزود: امنیت در این شرایط به عنوان مهمترین مسئله برقرار است و نیروی انتظامی به عنوان حافظ امنیت و مسئول حراست از صندوق‌ها ایفای نقش می‌کند که کاملاً مستقر و آماده هستند و حفاظت از همه شعبه‌ها به عهده نیروی انتظامی است که البته می‌تواند از باقی نیروهای امنیتی و نظامی نیز کمک بخواهد که این موافقت‌ها صورت گرفته است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما در چارچوب امنیت عمومی کاملاً مسلط هستیم و فضا را رصد می‌کنیم، گفت: ان‌شاءالله هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و امکانات و مقدورات در حوزه اجرایی مانند تعرفه‌ها و صندوق‌ها و توزیع آنان در شهرستان‌ها انجام گرفته است و امیدواریم روز ۷ اسفندماه با آمادگی کامل شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۳ هزار شعب اخذ رأی داریم که ۱۲۰هزار صندوق را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های اجرایی ما بیش از یک میلیون نفر کارگزار داریم که در اقصی‌نقاط کشور و روستاها حضور دارند چرا که زمستان است و در بعضی مناطق ممکن است با بارندگی و برف روبرو شویم که ما وسایل نقلیه و بالگردهای آماده‌ای داریم و اقدامات ویژه و خاصی را انجام دادیم تا بتوانیم امر نظارت و صیانت از صندوق‌های رأی را با دقت و کیفیت بیشتری پیگیری کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه برای همه شعب بازرس پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته برای هر ۱۰ شعبه یک بازرس گذاشته می‌شد و اکنون در هر شعبه‌ نماینده فرماندار و نماینده هیأت نظارت و نمایندگان احزاب و کاندیداها تا پایان شمارش آراء حضور خواهند داشت.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: این اقدامات در این راستا انجام شده است تا بتوانیم به مردم اطمینان دهیم و جلوی بهانه‌جویی‌های دشمنان و کسانی که در رسانه‌های خارجی و در جاهای مختلف القا بر امر تقلب یا تخلف در انتخابات می‌کنند بگیریم.

وی همچنین با اشاره به بحث صندوق‌های سیار گفت: برای استفاده از این صندوق‌ها تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا همزمان هم بازرس، ناظر، مجری و هم نماینده نامزدها حضور داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه تعداد حدود ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات آتی هستند، تصریح کرد: از میان این تعداد نیز حدود ۳ میلیون رأی اولی هستند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶ هزار و ۳۰۰ نفر به رقابت با هم خواهند پرداخت، گفت: تقریباً برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی حدود ۲۵ نفر به رقابت می‌پردازند و طی آخرین اخبار و گزارش‌ها، رقابت‌های خوبی هم تاکنون در بین نامزدها شکل گرفته و در اکثر نقاط و شهرستان‌ها شاهد رقابت خوبی هستیم اما وزن رقبا با یکدیگر متفاوت است.

وی اضافه کرد: حتی در گزارش‌هایی که به بنده رسیده آمده است که افرادی که تازه به میدان آمده‌اند و ناشناخته‌اند رشد بالایی داشتند که این مسئله نشان می‌دهد مردم به گفتمانی که بتواند مطالبات، خواسته‌ها و ارزش‌های آنها را تأمین کند رأی می‌دهند و شهرت نامزدها به تنهایی نمی‌تواند رأی آور باشد.

وزیر کشور در رابطه با تمهیدات این وزارتخانه نسبت برای اعلام زمان نتیجه انتخابات گفت: همانطور که مطلع هستید انتخابات آتی اولین انتخابات مشترک مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که به طور مثال در تهران ۳۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی و ۱۶ نماینده خبرگان و ۴ نماینده اقلیت انتخاب می‌شوند که نشان می‌دهد آمار آراء بسیار بالا خواهد بود که مطمئناً شمارش آن هم وقت‌گیر است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه که یک یا دو نماینده یا حداکثر ۱۰ نماینده انتخاب می‌شوند، سعی می‌کنیم در حد امکان تا آخر همان روز انتخابات شمارش آراء را به اتمام برسانیم اما در برخی از حوزه‌های انتخابیه از جمله تهران برای شمارش آراء حداقل ۳ روز وقت لازم داریم.

وی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز تصریح کرد: وزارت کشور در این رابطه تمام تلاش خود را به کار گرفت و در این مسیر نیز سخت‌افزار دستگاه‌های الکترونیکی مورد تائید شورای نگهبان واقع شد اما در نهایت شورای نگهبان با نرم‌افزارهای این دستگاه‌ها مخالفت کرد.

وزیر کشور درباره تعطیلی مدارس در فردای انتخابات نیز گفت: مدارسی که مثلاً در تهران محل شعب اخذ رأی هستند که در آنها شمارش آراء انجام می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این شمارش به طول بیانجامد، همانطور که در گذشته هم سابقه داشته، تعطیل می‌شد که البته شامل تمامی مدارس نمی‌شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: با تمهیداتی که پیش‌بینی شده در نظر داریم هیچ مدرسه‌ای در فردای انتخابات تعطیل نباشد.

مجری برنامه از وزیر کشور پرسید «آیا به نظر شما زمینه رقابت در انتخابات مهیا است؟ زیرا شاهد برخی شیطنت‌های رسانه‌های خارجی بودیم که همواره القا می‌کنند در انتخابات آتی رقابتی وجود ندارد» که رحمانی فضلی پاسخ داد: انتخابات در کشور ما بیش از آنکه سیاسی باشد شامل مسائل منطقه‌ای است یعنی در اکثر شهرها و حوزه‌های انتخابیه، مردم براساس خواسته‌های خود، افراد را انتخاب می‌کنند و لازم نیست به آن جناح یا این جناح وابسته باشند.

وزیر کشور تاکید کرد: الان از تمامی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند و رقابت خوبی در جریان است.

رحمانی فضلی با اشاره به شیطنت‌های رسانه‌های بیگانه در مسئله انتخابات ایران گفت: آنها همواره این شیطنت‌ها را در ایام انتخابات انجام می‌دهند و به دنبال ناامید کردن جامعه هستند که مردم ما با هوشیاری که از گذشته نشان دادند، به این مسائل توجه نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت رسانه‌های خارجی را از برخی نامزدهای انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این اقدام را مصداق نفوذ می‌دانید یا خیر، تصریح کرد: در این ۳۷ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، رفتار آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی در حوادثی مانند انتخابات با نیت تاثیرگذاری و دخالت بوده است اما مردم ما مستقل هستند و عزت و جایگاه خودشان را می‌دانند و به این تبلیغات دروغین رسانه‌های خارجی اعتنا نخواهند کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: ما نگران این نیستیم که انگلیسی‌ها یا رسانه‌های وابسته به آنان گفتمان انتخاباتی مردم ما را تغییر دهند زیرا مردم در طول این ۳۷ سال نشان دادند با همان رسالت، هوشیاری و شعور خود انتخاب مورد نظر خودشان را انجام می‌دهند و همواره مردم بر خلاف نظر آنها عمل کرده‌اند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: گفتمان ما هم در داخل نباید به گونه‌ای باشد که اینطور القاء شود عده‌ای موافق انگلیس هستند و عده‌ای مخالف؛ لذا همه باید با یکدیگر منسجم و متحد باشیم و نباید بگذاریم قطب‌بندی در این زمینه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: همه نامزدها باید اینگونه تبلیغات را محکوم کنند حتی در روز جاری رئیس جمهور در سخنانشان تاکید کردند که بیگانگان نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: تمام احزاب و گروه‌های سیاسی باید این حرکات رسانه‌های بیگانه را محکوم کنند.

مجری برنامه از رحمانی فضلی پرسید «ارزیابی شما چیست که اخیراً شاهد برخی شیطنت‌های رسانه‌های خارجی درخصوص ناسالم جلوه دادن انتخابات ایران هستیم و حتی در برنامه‌های تلویزیونی‌شان اعلام می‌شود مردم هنگام رأی‌گیری از شعب و برگه‌های اخذ رأی فیلمبرداری کنند و به آنان انتقال دهند» که وزیر کشور پاسخ داد: امکان چنین اقداماتی میسر نیست البته اگر کسی بخواهد از برگه رأی خود عکس بگیرد، ایرادی ندارد و ما هم نگران اینگونه مسائل نیستیم اما رسانه‌های خارجی با این اقدام قصد تشویش اذهان عمومی و سیاه‌نمایی در انتخابات را دارند و باید تاکید کنم که این روش‌ها دیگر کهنه شده و مردم ما هوشیارتر از آنند که به این اقدامات نخ‌نما شده توجه کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود، بازنگری در قانون انتخابات را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید در مرحله ثبت‌نام‌ها، تائید صلاحیت‌ها، تبلیغات و غیره بازنگری‌های جدی و دائمی صورت بگیرد در همین زمینه ما منتظر بودیم تا سیاست‌های کلی انتخابات تدوین شود که خوشبختانه مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تدوین و به مقام معظم رهبری ارائه کرده است که الان هم این سیاست‌ها آماده است و به محض ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری ما نیز بازنگری قانون فعلی و تدوین قانون جدید انتخابات را براساس آن سیاست‌های کلی تدوین و به قوه مقننه ارائه خواهیم کرد.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوالی درباره جمع‌آوری بنرهای برخی از نامزدهای انتخابات خبرگان گفت: این مسئله پیگیری شد و دستورالعملی نیز در ستاد انتخابات تدوین کرده و هیأت‌هایی هم در تمام استان‌ها مستقر هستند که دائماً اقدامات انجام شده را با قانون تطبیق می‌دهند و اگر تخلفی مشاهده شود جمع‌آوری کرده و در وهله اول به ستادهای نامزدها تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد البته الان این تخلفات در حدی نیست که باعث نگرانی باشد.

وی درخصوص جمع آوری بنرهای تبلیغاتی یکی از کاندیداهای خبرگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز اظهار داشت: برای بررسی این موضوع به استاندار تهران مسئولیت دادیم تا پیگیری کند، البته نیروی انتظامی تصورش بر این بود که انتشار عکس افرادی در آن بنرها که جزو کاندیداها نبودند تخلف است که این موضوع رفع شد و هیچ نگرانی در اینگونه مسائل وجود ندارد.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شاهد بر هم خوردن سخنرانی‌های نامزدها بوده‌ایم، گفت: این گزارش‌ها بسیار محدود بوده و تقریباً جلسه‌ای هم که به هم خورده باشد نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً شنیده شده برخی استانداران و یا فرمانداران با برخی جریان‌های خاص جلسات مشترک دارند و شائبه حمایت دولت به وجود آمده، افزود: ما از همان فروردین ماه به تمام فرمانداران و استانداران بر رعایت اصل بی‌طرفی تاکید داشتیم و اصلاً چنین مواردی را تائید نمی‌کنم لذا هرکسی یا نامزدی همچین ادعایی دارد به جای مصاحبه بهتر است مدارک و مستندات خود را به ما ارائه کند.

وزیر کشور ادامه داد: اگر نامزدی اینگونه ادعایی را علیه فرماندار یا استانداری داشته باشد و مدارک و مستندات کافی ارائه نکند حتما پیگیری حقوقی خواهیم کرد اما اگر مستندات کافی و لازم به ما ارائه شود ۱۰۰ درصد برخورد می‌کنیم.

وی در رابطه با افزایش تخلفات در فضای مجازی در زمان تبلیغات انتخابات و پیش‌بینی‌های وزارت کشور در این رابطه، گفت: انتشار لیست‌های جعلی از سوی جریان‌های مخالف یکی از مصادیق این جرائم است که البته این مسائل تنها در برخی شهرهای بزرگ شاید به وجود بیاید که اگر شکایتی مطرح شود بررسی و پیگیری می‌کنیم.

وزیر کشور درباره تدوین دستورالعمل نحوه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی گفت: این دستورالعمل تهیه شده و نظر رئیس جمهور هم گرفته‌ایم و امروز به هیأت مرکزی نظارت ارائه دادیم تا نظر آنها را هم بگیریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما باید به شعور مخاطبان و آگاهی آنان احترام بگذاریم، تصریح کرد: در موضوع تبلیغات انتخاباتی در برخی جاها شاهد تهمت‌ها و تخریب‌ها هستیم که اینها در قوه قضاییه قابل پیگیری است و حتی برخی افراد را خودم شخصاً تذکر دادم و مردم هم در این زمینه باید ببینند کدام گروه و حزب در مقدمات انتخابات براساس ارزش‌ها و اصول دینی عمل کردند.

وی ادامه داد: کسی که از الان تهمت بزند، دروغ بگوید و قانون را رعایت نکند فردا هم به مجلس برود اینگونه عمل خواهد کرد و یقیناً مردم به آنان رأی نخواهند داد.

وزیر کشور با بیان اینکه با تخلفات به ۳ شکل برخورد می‌شود، گفت: برخی تخلفات مربوط به پرسنل و دست‌اندرکاران است که تحت عنوان تخلفات اداری پیگیری خواهد شد، برخی تخلفات مصادیق مجرمانه دارد که از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و برخی تخلفات را نیز وزارت کشور پیگیری و به شورای نگهبان ارائه می‌کند که این مسائل می‌تواند بر اعتبارنامه نامزدها تاثیر بگذارد و حتی در همین مرحله می‌تواند موجب رد صلاحیت آنان شود.

وی افزود: در گذشته شاهد این بودیم که براساس همین تخلفات، شورای نگهبان برخی رأی‌گیری‌ها در شهرستان‌ها را تائید نکرده یا اعتبارنامه برخی افراد را مورد تائید قرار نداده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که اخیراً از سوی برخی نامزدها ورود پول‌های کثیف مطرح شده، ارزیابی شما از این مسئله چیست، گفت: الان شکایت‌های زیادی مطرح است و نامزدها نامه می‌نویسند که فلان شخص یا نامزد پول کلانی هزینه می‌کند که البته این مسائل باید در قوه قضاییه پیگیری و بررسی شود تا مشخص شود آن فرد مستندات کافی برای اثبات حرف خود دارد یا خیر.

وی افزود: در همین زمینه نیز وزارت کشور لایحه شفاف‌سازی هزینه‌کرد نامزدها را تهیه و به مجلس تقدیم کرده اما در کمیسیون‌ها مانده و به سرانجام نرسید که این مسئله در بازنگری قانون انتخابات مطمئناً پیش‌بینی خواهد شد.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا برای تائید صلاحیت‌ها رایزنی افراد یا جناح خاصی را داشتید، گفت: رایزنی با افراد و جناح خاصی نبوده و ما تمام کسانی را که اعتراض داشتند به شورای نگهبان انتقال دادیم که خوشبختانه شورای نگهبان هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم تعداد تائید صلاحیت‌ها را افزایش داد لذا بررسی شرایط ۱۲ هزار نفر کار بسیار سختی است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که به نظر شما رسانه ملی در این ایام باید چه عملکردی داشته باشد، تاکید کرد: رسانه ملی باید بی‌طرف باشد و در جهت افزایش مشارکت مردم حرکت کند لذا تحقق این مسئله موجب اقتدار ملی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در این مسیر قضاوت‌ها و داوری‌های متفاوتی وجود دارد اما اصل بر آن است که مدیران رسانه ملی باید در جهت مشارکت و بی‌طرفی حرکت کنند.

 

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

سایت استخدامی

ترانه