توصیه‌ مهم به مردم در مراجعه به پزشکان

توصیه‌ مهم به مردم در مراجعه به پزشکان

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ایرج حریرچی – قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رشد بودجه‌های نظام سلامت با توجه به تورم واقعی و هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای طرح تحول سلامت، مناسب نیست، اظهار داشت: سهم سلامت نسبت به کل بودجه‌های کشور هنوز از متوسط کشورهای منطقه پایین‌تر است، افزود: باتوجه به سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی  مقام معظم رهبری، باید اعتبارات حوزه سلامت به طور متوسط از میانگین کشورهای منطقه بیشتر باشد. این میانگین در کشورهای منطقه بین 8.5 تا 10.5 درصد از درآمد ناخالص ملی است که در کشور ما اندکی بیش از هفت درصد است.
 
وی اضافه کرد: آمارهای کنونی نشان می‌دهد که سهم دولت و بیمه‌ها از کل هزینه‌های سلامت کمتر از 40 درصد است در حالی که دولت ها و بیمه ها در کشورهای منطقه بین 50 تا 60 درصد هزینه‌های سلامت را پرداخت می‌کنند.
 
حریرچی گفت: باتوجه به این اطلاعات و رشد نامناسب بودجه وزارت بهداشت، سرعت رشد بودجه‌های نظام سلامت در مقایسه با تورم واقعی و نیازهایی که برای اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، مناسب نیست.
 
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: با این وجود حمایت دولت طی سه سال گذشته از طرح تحول سلامت مناسب بوده است؛ به‌عنوان مثال 10 درصد  از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شد و اعتباری در سال 93 از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت تعلق گرفت که این میزان در سال 94 کمی رشد داشته است و با تصویب مجلس امسال نیز افزایش می‌یابد.
 
توسعه طب سنتی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است
 
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود  به اهمیت طب سنتی برای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: توسعه طب سنتی باتوجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است و به همین علت هفته گذشته موسسه طب سنتی طوبی و پژوهشکده و دانشکده جدید طب سنتی را افتتاح کردیم و برخورد با متخلفان و مدعیان طب سنتی نیز تشدید شده است.
 
وی با بیان اینکه نباید تاسیس معاونت اجتماعی را با طب سنتی گره بزنیم، عنوان کرد: یکی از موسسات طب سنتی نیز که هفته گذشته پلمب شد یک موسسه متخلف و غیرمجاز آموزشی بود که ادعا می‌کرد شعبه‌ای از یک دانشکده در ارمنستان است؛ اما مسئولان آن دانشکده ارمنستان در این مورد اظهار بی‌اطلاعی و ناراحتی کردند؛ ضمن اینکه شاکی خصوصی نیز وجود داشت.
 
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان طب سنتی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود؛ به‌خصوص اینکه شاهد مدعیانی در این حوزه هستیم که گاهی در داروی گیاهی، مواد روانگردان اضافه می‌کنند و به مراجعه‌کنندگان می‌دهند.
 
قبل از قضاوت، باید جزئیات حادثه بررسی شود
 
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بیمارستانی که اخیراً رسانه‌ای شده است گفت: وزارت بهداشت در مسائل مختلف قائل به شفاف سازی و اطلاع رسانی صریح است و در هر موردی اطلاع رسانی لازم به بیمار و همراه او انجام می‌شود و در ضمن رعایت حریم شخصی اطلاع رسانی عمومی نیز صورت می پذیرد.
 
وی گفت: وزیر بهداشت ، همین امروز (دوشنبه) در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت، دستور داد که در همه امور، مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی شفاف و صریح داشته باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: خطاهای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد و ما امروز در اتاق شیشه ای زندگی می‌کنیم و هیچ مسئله را نمی‌توانیم از مردم پنهان کنیم؛ دریک هفته گذشته 2 حادثه در بیمارستان‌ها رسانه‌ای شد یکی مورد خودکشی در بیمارستان میلاد و دیگری عمل اشتباه روی پای سالم بیماری در اراک بود.
 
وی گفت: فعالیت پزشک جراح در اراک به حالت تعلیق  درآمد و پرونده تخلف او به سازمان نظام پزشکی و مراجع قضایی ارسال شد؛ در زمان حاضر وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم وارد عمل شده است و ممکن است از طرف خانواده بیمار شکایتی هم نداشته باشند اما موضوع از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.
 
ماجرای بیمارستان میلاد
 
حریرچی افزود: در بیمارستان میلاد نیز که یک بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی و رایگان برای کارگران است فردی با انداختن خود از طبقات اقدام به خودکشی کرده و دچار آسیب جدی شده است.
 
وی گفت: اتفاق ناراحت کننده ای است اما قبل از قضاوت باید جزئیات آن بررسی شود و سوابق بیمار یا اینکه بیمار چه تقاضایی از بیمارستان داشته و چه اتفاقاتی افتاده است باید بررسی شود و قضاوت در این مورد در صلاحیت مقام قضایی است.
 
استمرار برخورد شدید با متخلفان دریافت های غیرمتعارف
 
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه، در بحث پرداخت‌های غیرمتعارف باید توجه کرد که یک مورد آن هم زیاد است، گفت: البته شائبه‌هایی در این زمینه ایجاد شده که برخی می‌گویند سرعت وزارت بهداشت در برخورد با این پدیده کاهش یافته است، درحالیکه تاکید وزیر بهداشت و مسؤلان وزارت بهداشت همچنان با شدتی که در ابتدای اعلام تعرفه‌های جدید اعلام شد، وجود دارد.
 
حریرچی با بیان اینکه این اقدامات در زمینه پرداخت‌های غیرمتعارف، با جوی از مفاهمه میان سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی پیش می‌رود، افزود: نتایج حاصل از این اقدامات فوق العاده خوب بوده است.
 
به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی در دهمین نشست خود با اصحاب رسانه عنوان کرد: معیار دریافت‌های غیر قانونی برای وزارت بهداشت شکایت بیمار نیست و آمال وزارت بهداشت این است که با فرهنگ سازی بین مردم و همکاری رسانه‌ها این نوع تخلفات به صفر مطلق در کشور برسد.
 
وی افزود: توصیه ما به مردم این است که به جز صندوق بیمارستان و صورتحسابی که بیمارستان صادر می‌کند هیچ پرداخت اضافه ای را برای درمان در بیماستان نداشته باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از کارهایی که متخلفان این عرصه انجام می‌دهند شکستن قبح این تخلفات است، زیرا می‌خواهند این نوع اقدامات خود را عادی جلوه دهند بنابراین سعی می‌کنند این نوع اخبار زیاد منتشر شود تا عادی جلوه کند.
 
وی تصریح کرد: یکی از تخلفاتی که ممکن است رخ دهد نیز نوشتن خدمات اضافه ای است که انجام نشده است و به صورت ضریب  K اضافه در صورتحساب بیمار یا مشاوره‌های اضافه پزشکی است که این موارد با نظارت‌های سیستماتیک بر بیمارستان‌ها کنترل می‌شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت  ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که بعد از طرح تحول سلامت این نوع تخلفات افزایش نیافته است.
 
وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر افزایش تقاضاهای القایی و شکل گیری دریافت‌های غیرمتعارف، گفت: اولاً خرید کالای پزشکی به صورت اورژانسی بوده و به طور معمول یکبار برای هر کسی اتفاق می‌افتد و نیاز به اطلاع رسانی‌های مجدد وجود دارد. از طرفی یکی از تکنیک‌هایی که مخالفین در برابر اقدامات انجام شده در هر حوزه انجام می‌دهند، شکستن قبح اقدامات خلاف و از طرفی کم ارزش نشان دادن اقدامات اصلی و اصلاحی است. به عنوان مثال گفته می‌شود اکنون زیرمیزی نمی‌گیرند، اما هدیه دریافت می‌کنند. این درحالیست که ما با یک روش علمی، از سوی نهادی خارج از وزارت بهداشت، بعد از گذشت یک هفته الی یک ماه از ترخیص بیمار، به طور سیستماتیک نمونه‌برداری کرده و با آنها گفت‌وگوی تلفنی و رضایت سنجی می‌کنیم.
 
80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند
 
حریرچی با اشاره به اینکه، با توجه به کمبودهای شدیدی که در حوزه خدمات بستری وجود دارد از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم؛ افزود: تخت‌های خود را توسعه داده و از بیمارستان‌های خصوصی فعال نیز حمایت می‌کنیم. البته چندین بار از ظرفیت ارتباطی‌مان حتی درباره بیمه‌های تکمیلی بازرگانی هم استفاده کردیم تا مطالبات بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند. بنابراین هرگونه حمایتی که لازم باشد از بیمارستان‌های بخش خصوصی به عمل آید و از دست‌مان برآید با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و همکاری مناسبی که در کنترل پرداخت‌های غیرقانونی داشتند، انجام می‌دهیم.
 
حریرچی در عین حال به یکی از مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ما فقط 60 درصد اشغال تخت دارند و 40 درصد تخت‌هایشان خالی است و این طبیعی است که دچار مشکل شوند. بنابراین از طرفی همه خدماتی که ارائه می‌کنیم باید منطبق با نیازهای مردم باشد، اما این در حالی است که 80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و حدود 16 درصد نیز با کمک بیمه‌های تکمیلی به این مراکز مراجعه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بنابراین فقط 2 تا  تا 4 درصد مردم با آسودگی به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند به همین دلیل است که بیش از 80 درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند. در حال حاضر 50 درصد بازار بیمارستان‌های خصوصی در دست شرکت آتیه سازان حافظ وابسته به بیمه سلامت و آموزش و پرورش، است و 25 درصد بازار نیز عمدتاً در دست نهادهای شبه دولتی است. بنابراین کمکی که از طریق بیمه‌های تکمیلی به بخش خصوصی می‌شود، قابل توجه است.
 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کرده و خدمات‌شان را متناسب با توانایی مردم ارائه دهند. در عین حال ما انتظار داریم هم بیمارستان‌های خصوصی تقویت شوند و بتوانند با معیارهای اقتصادی و متناسب با اصول بهره‌وری، سود کنند و هم به مردم ارائه خدمت دهند.
 
با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره نظر وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات ترا ریخته گفت: درباره این محصولات باید از افراط و تفریط خودداری کرد. البته در جهان امروز به دلیل محدودیت‌های آب و خاک همه کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند، اما مهم این است هر نوع محصولی اعم از غذایی، دارویی و … باید مجوز لازم را داشته باشد تا از سلامت آن اطمینان داشته باشیم. بنابراین معتقدیم که با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد و در جایی که نیاز به استفاده از آنها وجود دارد باید درباره سلامت و عدم آسیب رسانی آنها مطمئن باشیم.
 
کمبود شدید تخت‌های روانپزشکی
 
حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان، افزود: تمام برنامه‌های ما منطبق بر این است که ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روان باشد. در حوزه روانشناسی و روان پزشکی عوارض و مشکلاتی داریم که راه حل اصلی آن توجه به علل و عوامل بروز آنهاست. وزارت بهداشت در انتهای این زنجیره قرار دارد، اما وظیفه اصلی ما این است که رفتارهای مبتنی بر سلامت را تشویق کنیم، البته کمبودهای شدیدی در زمینه تخت‌های روانپزشکی داریم.
 
وی همچنین گفت: بر این اساس در طرح تحول سلامت 900 تخت جدید روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی قرار دادیم و اقدامات روانشناسی و خدمات روانی را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام کردیم و به مراکز خدمات جامع سلامت تعداد قابل توجهی روانشناس افزودیم. از طرفی برنامه‌های سلامت روان را به سمت غربالگری بیماری‌های شایع حوزه روان مانند اضطراب، افسردگی و اعتیاد بردیم.
 
با توجه نتایج مثبت طرح تحول سلامت، هیچ دولتی نمی‌تواند بی‌توجه باشد
 
حریرچی در پاسخ به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه سلامت دیگر اولویت دولت نیست، گفت: مطمئنم با توجه به نتایج حاصله از طرح تحول و مبانی سلامت هیچ دولت، مجلس و نظام مدرنی در دوران بعد از گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها نمی‌تواند به سلامت بی‌توجه باشد. رئیس‌جمهور نیز در برنامه‌های خودشان بیمه همگانی را مطرح کرده بودند. البته در شرایطی که اکنون پیش آمده مردم لذتی را احساس کردند و جایگاهی که برای حوزه سلامت ایجاد شده، باعث می‌شود که مردم در این حوزه مطالبه داشته باشند. باید پرسید آیا می‌توان این جایگاه سلامت را گرفت؟ آیا دولت دیگری می‌خواهد یا می‌تواند 10 میلیون نفری را که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند از شمول بیمه خارج کند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از طرفی در این دوره ما واردات دارو را کنترل کردیم، آیا کسی می‌تواند با توجه به اقتصاد مقاومتی این شرایط را به گذشته بازگرداند. بنابراین جایگاه ایجاد شده در این حوزه با توجه به مطالبات مردم و خواست دولت وجود خواهد داشت.

توصیه‌ مهم به مردم در مراجعه به پزشکان

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ایرج حریرچی – قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رشد بودجه‌های نظام سلامت با توجه به تورم واقعی و هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای طرح تحول سلامت، مناسب نیست، اظهار داشت: سهم سلامت نسبت به کل بودجه‌های کشور هنوز از متوسط کشورهای منطقه پایین‌تر است، افزود: باتوجه به سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی  مقام معظم رهبری، باید اعتبارات حوزه سلامت به طور متوسط از میانگین کشورهای منطقه بیشتر باشد. این میانگین در کشورهای منطقه بین 8.5 تا 10.5 درصد از درآمد ناخالص ملی است که در کشور ما اندکی بیش از هفت درصد است.
 
وی اضافه کرد: آمارهای کنونی نشان می‌دهد که سهم دولت و بیمه‌ها از کل هزینه‌های سلامت کمتر از 40 درصد است در حالی که دولت ها و بیمه ها در کشورهای منطقه بین 50 تا 60 درصد هزینه‌های سلامت را پرداخت می‌کنند.
 
حریرچی گفت: باتوجه به این اطلاعات و رشد نامناسب بودجه وزارت بهداشت، سرعت رشد بودجه‌های نظام سلامت در مقایسه با تورم واقعی و نیازهایی که برای اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، مناسب نیست.
 
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: با این وجود حمایت دولت طی سه سال گذشته از طرح تحول سلامت مناسب بوده است؛ به‌عنوان مثال 10 درصد  از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شد و اعتباری در سال 93 از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت تعلق گرفت که این میزان در سال 94 کمی رشد داشته است و با تصویب مجلس امسال نیز افزایش می‌یابد.
 
توسعه طب سنتی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است
 
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود  به اهمیت طب سنتی برای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: توسعه طب سنتی باتوجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است و به همین علت هفته گذشته موسسه طب سنتی طوبی و پژوهشکده و دانشکده جدید طب سنتی را افتتاح کردیم و برخورد با متخلفان و مدعیان طب سنتی نیز تشدید شده است.
 
وی با بیان اینکه نباید تاسیس معاونت اجتماعی را با طب سنتی گره بزنیم، عنوان کرد: یکی از موسسات طب سنتی نیز که هفته گذشته پلمب شد یک موسسه متخلف و غیرمجاز آموزشی بود که ادعا می‌کرد شعبه‌ای از یک دانشکده در ارمنستان است؛ اما مسئولان آن دانشکده ارمنستان در این مورد اظهار بی‌اطلاعی و ناراحتی کردند؛ ضمن اینکه شاکی خصوصی نیز وجود داشت.
 
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان طب سنتی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود؛ به‌خصوص اینکه شاهد مدعیانی در این حوزه هستیم که گاهی در داروی گیاهی، مواد روانگردان اضافه می‌کنند و به مراجعه‌کنندگان می‌دهند.
 
قبل از قضاوت، باید جزئیات حادثه بررسی شود
 
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بیمارستانی که اخیراً رسانه‌ای شده است گفت: وزارت بهداشت در مسائل مختلف قائل به شفاف سازی و اطلاع رسانی صریح است و در هر موردی اطلاع رسانی لازم به بیمار و همراه او انجام می‌شود و در ضمن رعایت حریم شخصی اطلاع رسانی عمومی نیز صورت می پذیرد.
 
وی گفت: وزیر بهداشت ، همین امروز (دوشنبه) در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت، دستور داد که در همه امور، مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی شفاف و صریح داشته باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: خطاهای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد و ما امروز در اتاق شیشه ای زندگی می‌کنیم و هیچ مسئله را نمی‌توانیم از مردم پنهان کنیم؛ دریک هفته گذشته 2 حادثه در بیمارستان‌ها رسانه‌ای شد یکی مورد خودکشی در بیمارستان میلاد و دیگری عمل اشتباه روی پای سالم بیماری در اراک بود.
 
وی گفت: فعالیت پزشک جراح در اراک به حالت تعلیق  درآمد و پرونده تخلف او به سازمان نظام پزشکی و مراجع قضایی ارسال شد؛ در زمان حاضر وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم وارد عمل شده است و ممکن است از طرف خانواده بیمار شکایتی هم نداشته باشند اما موضوع از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.
 
ماجرای بیمارستان میلاد
 
حریرچی افزود: در بیمارستان میلاد نیز که یک بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی و رایگان برای کارگران است فردی با انداختن خود از طبقات اقدام به خودکشی کرده و دچار آسیب جدی شده است.
 
وی گفت: اتفاق ناراحت کننده ای است اما قبل از قضاوت باید جزئیات آن بررسی شود و سوابق بیمار یا اینکه بیمار چه تقاضایی از بیمارستان داشته و چه اتفاقاتی افتاده است باید بررسی شود و قضاوت در این مورد در صلاحیت مقام قضایی است.
 
استمرار برخورد شدید با متخلفان دریافت های غیرمتعارف
 
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه، در بحث پرداخت‌های غیرمتعارف باید توجه کرد که یک مورد آن هم زیاد است، گفت: البته شائبه‌هایی در این زمینه ایجاد شده که برخی می‌گویند سرعت وزارت بهداشت در برخورد با این پدیده کاهش یافته است، درحالیکه تاکید وزیر بهداشت و مسؤلان وزارت بهداشت همچنان با شدتی که در ابتدای اعلام تعرفه‌های جدید اعلام شد، وجود دارد.
 
حریرچی با بیان اینکه این اقدامات در زمینه پرداخت‌های غیرمتعارف، با جوی از مفاهمه میان سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی پیش می‌رود، افزود: نتایج حاصل از این اقدامات فوق العاده خوب بوده است.
 
به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی در دهمین نشست خود با اصحاب رسانه عنوان کرد: معیار دریافت‌های غیر قانونی برای وزارت بهداشت شکایت بیمار نیست و آمال وزارت بهداشت این است که با فرهنگ سازی بین مردم و همکاری رسانه‌ها این نوع تخلفات به صفر مطلق در کشور برسد.
 
وی افزود: توصیه ما به مردم این است که به جز صندوق بیمارستان و صورتحسابی که بیمارستان صادر می‌کند هیچ پرداخت اضافه ای را برای درمان در بیماستان نداشته باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از کارهایی که متخلفان این عرصه انجام می‌دهند شکستن قبح این تخلفات است، زیرا می‌خواهند این نوع اقدامات خود را عادی جلوه دهند بنابراین سعی می‌کنند این نوع اخبار زیاد منتشر شود تا عادی جلوه کند.
 
وی تصریح کرد: یکی از تخلفاتی که ممکن است رخ دهد نیز نوشتن خدمات اضافه ای است که انجام نشده است و به صورت ضریب  K اضافه در صورتحساب بیمار یا مشاوره‌های اضافه پزشکی است که این موارد با نظارت‌های سیستماتیک بر بیمارستان‌ها کنترل می‌شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت  ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که بعد از طرح تحول سلامت این نوع تخلفات افزایش نیافته است.
 
وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر افزایش تقاضاهای القایی و شکل گیری دریافت‌های غیرمتعارف، گفت: اولاً خرید کالای پزشکی به صورت اورژانسی بوده و به طور معمول یکبار برای هر کسی اتفاق می‌افتد و نیاز به اطلاع رسانی‌های مجدد وجود دارد. از طرفی یکی از تکنیک‌هایی که مخالفین در برابر اقدامات انجام شده در هر حوزه انجام می‌دهند، شکستن قبح اقدامات خلاف و از طرفی کم ارزش نشان دادن اقدامات اصلی و اصلاحی است. به عنوان مثال گفته می‌شود اکنون زیرمیزی نمی‌گیرند، اما هدیه دریافت می‌کنند. این درحالیست که ما با یک روش علمی، از سوی نهادی خارج از وزارت بهداشت، بعد از گذشت یک هفته الی یک ماه از ترخیص بیمار، به طور سیستماتیک نمونه‌برداری کرده و با آنها گفت‌وگوی تلفنی و رضایت سنجی می‌کنیم.
 
80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند
 
حریرچی با اشاره به اینکه، با توجه به کمبودهای شدیدی که در حوزه خدمات بستری وجود دارد از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم؛ افزود: تخت‌های خود را توسعه داده و از بیمارستان‌های خصوصی فعال نیز حمایت می‌کنیم. البته چندین بار از ظرفیت ارتباطی‌مان حتی درباره بیمه‌های تکمیلی بازرگانی هم استفاده کردیم تا مطالبات بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند. بنابراین هرگونه حمایتی که لازم باشد از بیمارستان‌های بخش خصوصی به عمل آید و از دست‌مان برآید با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و همکاری مناسبی که در کنترل پرداخت‌های غیرقانونی داشتند، انجام می‌دهیم.
 
حریرچی در عین حال به یکی از مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ما فقط 60 درصد اشغال تخت دارند و 40 درصد تخت‌هایشان خالی است و این طبیعی است که دچار مشکل شوند. بنابراین از طرفی همه خدماتی که ارائه می‌کنیم باید منطبق با نیازهای مردم باشد، اما این در حالی است که 80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و حدود 16 درصد نیز با کمک بیمه‌های تکمیلی به این مراکز مراجعه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بنابراین فقط 2 تا  تا 4 درصد مردم با آسودگی به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند به همین دلیل است که بیش از 80 درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند. در حال حاضر 50 درصد بازار بیمارستان‌های خصوصی در دست شرکت آتیه سازان حافظ وابسته به بیمه سلامت و آموزش و پرورش، است و 25 درصد بازار نیز عمدتاً در دست نهادهای شبه دولتی است. بنابراین کمکی که از طریق بیمه‌های تکمیلی به بخش خصوصی می‌شود، قابل توجه است.
 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کرده و خدمات‌شان را متناسب با توانایی مردم ارائه دهند. در عین حال ما انتظار داریم هم بیمارستان‌های خصوصی تقویت شوند و بتوانند با معیارهای اقتصادی و متناسب با اصول بهره‌وری، سود کنند و هم به مردم ارائه خدمت دهند.
 
با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره نظر وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات ترا ریخته گفت: درباره این محصولات باید از افراط و تفریط خودداری کرد. البته در جهان امروز به دلیل محدودیت‌های آب و خاک همه کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند، اما مهم این است هر نوع محصولی اعم از غذایی، دارویی و … باید مجوز لازم را داشته باشد تا از سلامت آن اطمینان داشته باشیم. بنابراین معتقدیم که با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد و در جایی که نیاز به استفاده از آنها وجود دارد باید درباره سلامت و عدم آسیب رسانی آنها مطمئن باشیم.
 
کمبود شدید تخت‌های روانپزشکی
 
حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان، افزود: تمام برنامه‌های ما منطبق بر این است که ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روان باشد. در حوزه روانشناسی و روان پزشکی عوارض و مشکلاتی داریم که راه حل اصلی آن توجه به علل و عوامل بروز آنهاست. وزارت بهداشت در انتهای این زنجیره قرار دارد، اما وظیفه اصلی ما این است که رفتارهای مبتنی بر سلامت را تشویق کنیم، البته کمبودهای شدیدی در زمینه تخت‌های روانپزشکی داریم.
 
وی همچنین گفت: بر این اساس در طرح تحول سلامت 900 تخت جدید روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی قرار دادیم و اقدامات روانشناسی و خدمات روانی را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام کردیم و به مراکز خدمات جامع سلامت تعداد قابل توجهی روانشناس افزودیم. از طرفی برنامه‌های سلامت روان را به سمت غربالگری بیماری‌های شایع حوزه روان مانند اضطراب، افسردگی و اعتیاد بردیم.
 
با توجه نتایج مثبت طرح تحول سلامت، هیچ دولتی نمی‌تواند بی‌توجه باشد
 
حریرچی در پاسخ به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه سلامت دیگر اولویت دولت نیست، گفت: مطمئنم با توجه به نتایج حاصله از طرح تحول و مبانی سلامت هیچ دولت، مجلس و نظام مدرنی در دوران بعد از گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها نمی‌تواند به سلامت بی‌توجه باشد. رئیس‌جمهور نیز در برنامه‌های خودشان بیمه همگانی را مطرح کرده بودند. البته در شرایطی که اکنون پیش آمده مردم لذتی را احساس کردند و جایگاهی که برای حوزه سلامت ایجاد شده، باعث می‌شود که مردم در این حوزه مطالبه داشته باشند. باید پرسید آیا می‌توان این جایگاه سلامت را گرفت؟ آیا دولت دیگری می‌خواهد یا می‌تواند 10 میلیون نفری را که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند از شمول بیمه خارج کند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از طرفی در این دوره ما واردات دارو را کنترل کردیم، آیا کسی می‌تواند با توجه به اقتصاد مقاومتی این شرایط را به گذشته بازگرداند. بنابراین جایگاه ایجاد شده در این حوزه با توجه به مطالبات مردم و خواست دولت وجود خواهد داشت.

توصیه‌ مهم به مردم در مراجعه به پزشکان

آپدیت نود 32 خودکار

گوشی موبایل