دسترسی رایگان به آرشیو مجله ذهن

به گزارش جهان به نقل از مهر، فصلنامه ذهن پژوهشگاه، کلیه مقالات خود را طی شانزده سال اخیر(۱۳۷۹-۱۳۹۳)   به صورت رایگان در سایت این فصلنامه به نشانی www.zehn.iict.ac.ir جهت استفاده علاقمندان قرار داده است.

فصلنامه ذهن تنها نشريه تخصصي معرفت‌شناسي ايران است كه از سويي با هدف بازپژوهي و بازپيرايي، تعميق و توسعة مباني و مباحث معرفت‌شناسي اسلامي، مطالعة تطبيقي و ارزيابي نحله‌ها و نظريه‌هاي معرفت‌شناسي كلاسيك جديد و معاصر، گسترش زمينة تعاطي آراء و تضارب افكار در قلمرو معرفت‌شناسي همراه با برقراري ارتباط زنده و سازنده ميان صاحبنظران در داخل و خارج و سعي در تبيين نقاط، مباني و لوازم تلاقي آراء و نظريه‌هاي معرفت‌شناختي با انديشة ديني ـ فلسفي اسلامي و پاسخگويي به سؤالات مطرح و منتشر مي‌شود و از سوي ديگر برحسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌هاي مماس و مجاور با معرفت‌شناسي مانند علوم‌شناختي، علم و الهيات، هرمنوتيك و… مي‌پردازد. ذهن مي‌كوشد تا در هر شماره به موضوعي خاص در حوزة معرفت‌شناسي معطوف شود.

برخي از محورهايي كه در اين نشريه بدان پرداخته شده، عبارت است از:

نظريه‌هاي توجيه، نسبي‌گرايي، شك‌گرايي، نظريه‌هاي صدق، رئاليسم، علم حضوري، عقلانيت، معرفت پيشيني، فلسفه علم، علم ودين، علم ديني، مبناگري، مضاف و دلالت، فلسفه تحليلي، شهود و معرفت شهودي، فلسفه ذهن، معرفت‌شناسي عرفاني، و معرفت‌شناسي اسلامي.

اين مجله موفق به كسب رتبه علمی ـ پژوهشی از شورای عالی حوزه ‌های علمیه شده است.

لازم به ذکر است سامانه ذهن، امکان ارسال مقاله به این فصلنامه را نیز مهیا کرده است و علاقمندان می توانند مقالات و مطالب خود را از طریق سایت مجله ذهن به نشانی www.zehn.iict.ac.ir به مجله ارسال نمایند.

گفتنی است مجله ذهن با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسوولی آیت الله علی اکبر رشاد و همچنین سر دبیری حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا در آخرین شماره خود (۶۰) به مقالاتی به شرح زیر پرداخته است.

گونه­ های تقابل واژگان در کاربست قرآنی/ سیدمهدی میرزابابایی، علیرضا قائمی‌نیا

بررسي ديدگاه الهياتی پوکينگ‌هورن درباره فعل‌الهي/ قاسم اخوان نبوي

 زبان و معنا دلیلی بر نقد معرفت فلسفی و عقلی از دیدگاه مکتب تفکیک/ عصمت‌اله عربان

 نقد هگل بر شک‌انگاری هیوم/ عبدالله نصری، امیرحسین ترکش‌دوز

کرونولوژی وجود- معرفت‌شناختی آثار افلاطون/ محمد‌باقر قمي

واقع‌گرایی و چالش تنگناهای اخلاقی/ سیدمحسن اسلامی

فانتزی

نود 32 آپدیت