ظریف:عربستان به عقلانیت روی آورد

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر امور خارجه آلمان امروز پس از ورود به تهران به دیدار «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود رفت تا درباره مسائل منطقه‌ای با وی رایزنی کند.
 
دو طرف سپس در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند و ظریف گفت: خوشحالم که برای دومین بار در سه ماه گذشته دوست و همکارم را در تهران ملاقات می‌کنیم. اشتاین مایر با هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی میهمان ما هستند.
 
وی افزود: ملاقات های امشب و فردا شب با بخش خصوصی و دولتی در جهت افزایش روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی است. امشب درباره اجرای برجام و فرصت هایی که اجرایی شدن آن برای همکاری ایجاد می‌کند صحبت خوبی داشتیم.
 
ظریف ادامه داد: درباره روابط دو جانبه، مشکلات منطقه ای و پناهندگان و خطر افراط و تروریسم گفتگوهای سیاسی انجام دادیم.
 
وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: اعتقاد داریم امروز شرایط منطقه نیازمند همکاری و همفکری تمام کنشگران منطقه ای و بین المللی است تا با خطر افراط و فرقه گرایی مبارزه کنیم. خوشحالیم که گفتگوها درباره بحران سوریه در ژنو شروع شده است.
 
وی افزود: درباره افغانستان گفتگو، همکاری و تبادل نظر در زمینه های مختلف از جمله ترانزیت مواد مخدر و پناهندگان را ادامه خواهیم داد.
 
ظریف تاکید کرد: روابط بین دو کشور به نفع مردم و دو ملت و صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد.
 
اشتاین مایر نیز در ادامه این کنفرانس خبری گفت: سال های طولانی روابط بین دو کشور کاهش یافته بود اما اکنون در سه ماه دومین سفرم به تهران را داریم. این اتفاقی نیست بلکه نشان می‌دهد چیزهای زیادی برای گفتگو وجود دارد. این گفتگوها هم شامل چیزهای خوشحال کننده و هم مسایل نگران کننده است.
 
وی افزود: مطمئن هستم که برجام جهان و منطقه را امن تر و مطمئن کرده و برای سال های دور هسته ای شدن در منطقه را کم کرده است. اکنون فرصت داریم که باب جدیدی را در روابط را باز کنیم.
 
وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: هر دو طرف عزمشان را جزم کرده اند که از این فرصت استفاده کنند. ایران و آلمان می‌توانند چیزهای بسیاری به هم ارایه کنند. اجرای برجام دلیلی است که دیپلماسی می‌تواند تحرک ایجاد کرده و مسایل مهم و واقعی را حل کرده و راهکار ارایه کند.
 
اشتاین‌مایر گفت: خیلی مهم است که برای مسایل سوریه راه حل پیدا کنیم. درباره برداشتمان درباره راه حل سوریه تفاوت نظر داریم اما در وین به این نتیجه رسیدیم که همه قومیت ها باید بتوانند در سوریه در کنار هم زندگی کنند.
 
این مقام ارشد آلمانی اضافه کرد: گفتگوها شروع شده اند و نمایندگان سوریه و مخالفین در یک محل گرد هم آمده اند. در ژنو با حمایت آمریکا، اروپا، روسیه و همسایگان سوریه می‌توان به سختی در میز مذاکرات به موفقیت دست یافت. ایران و عربستان می‌توانند در این فرایند نقش داشته باشند.
 
وی افزود: همه کشورها منافع ملی خودشان را دارند اما کشورهای مهم باید مسئولیت برای همسایگان و منطقه شان را نیز به دوش بکشند.
 
اشتاین‌مایر گفت که فردا راهی عربستان سعودی خواهد شد. وی تاکید کرد: فکر می‌کنم لازم نیست که ایران و عربستان واسط و میانجی داشته باشند.
 
وزیر خارجه آلمان ادامه داد: طرف ایرانی آماده گفتگو آماده برای بهبود روابطی که در وضعیت منفی قرار دارد است.
 
پس از اشتاین مایر، وزیر خارجه کشورمان گفت: در لندن جلسه ای درباره کمک رسانی به سوریه برگزار خواهد شد. برای ایران هم کمکهای انسانی و هماهنگی این کمک ها اهمیت دارد. در کنار اجلاس گفتگوهایی درباره سوریه، اجرای برجام و مسایل دو جانبه برگزار می‌شود.
 
وی درباره سردی روابط تهران-ریاض گفت: خواهان تنش در روابط با عربستان نبودیم. سیاست ایران اولویت قایل شدن برای همسایگان است و این را نشان دادیم.
 
ظریف افزود: متاسفانه دولت عربستان از ابتدا با توجه به عادی شدن روابط ایران و غرب کارشکنی کرده و اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی انجام داده و در برابر اقدامات خطرناک پلیس و کوتاهی در مدیریت حجاج کاری انجام نداد.
 
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: گردن زدن یک روحانی که هیچ اقدامی علیه امنیت هیچ کشوری انجام نداده بود اقدامی غیرقابل پذیرش بود که بسیاری کشورها آن را محکوم کردند.
 
وی افزود: حمله به سفارت عربستان اقدامی علیه امنیت ملی ایران بود و بنابراین همه اقدامات لازم برای برخورد با عوامل آن را انجام دادند.
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران یک قدرت بزرگ منطقه است که خواهان روابط معقول و سازنده با همه همسایگان است و باید از این سراسیمگی پس از برجام که دلیل آن را نمی‌دانیم دست برداشته و به عقلانیت روی آورند.
 
اشتاین مایر در ادامه این کنفرانس خبری گفت: پس از اینکه برجام امضا شده تاکنون 10 هیات به ایران آمده و هشت هیات نیز خواهد آمد.
 
وی افزود: خوشحال خواهم بود که در دیدار فردا با روحانی درباره سفر آتی ایشان به اروپا صحبت کنم.
 
ظریف نیز گفت: اقدامات مقدماتی برای گفتگوهای سطح بالا با اتحادیه اروپا انجام شده و ابتدا معاونان دیدار کرده و سپس بنده با خانم موگرینی دیدار خواهم داشت. به زودی سفری به بروکسل برای ادامه این گفتگوها خواهم داشت.
 
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره سوریه گفت: ایران همواره خواهان پایان درگیری و دستیابی به راه حل سیاسی بوده است. برخی همسایگان ما متوهم هستند که سوریه راه حل نظامی دارد بنابراین در فرایند گفتگوها مانع ایجاد می‌کنند. خوشحالیم که بسیاری کشورها بالاخص کشورهای غربی مذاکرات بدون پیش شرط را پذیرفته اند و با این کار راه را برای دستیابی به راه حل سیاسی باز کرده اند.

اسکای نیوز

سیستم اطلاع رسانی