لزوم گسترش رشته های hse در دانشگاهها

به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سلامت، ایمنی و محیط زیست، دکتر داوود رشتچیان استاد دانشگاه صنعتی شریف و فعال حوزه سلامت ایمنی و محیط زیست در زمینه نقش دولت و مجلس در حوزه hse گفت : دولت با ارائه لایحه و مجلس با ارائه طرح هایی به وکمک  دانشگاهیان وانجمن های تخصصی ، توجه ویژه مطبوعات، قوانین لازم را برای ارتقاء حوزه hse تدوین و اجرا کننند و لازم است که با متخلفینی که با نادیده گرفتن قوانین و مقررات این حوزه جان و مال مردم را به خطر می اندازند به شدت برخورد صورت گیرد و کوتاهی در این زمینه  نشود.
 
وی افزود : راننده ای  که در موارد و مکانهای ممنوعه سبقت میگیرد نه تنها جان خود بلکه جان دیگران را نیز به خطر می اندازد و نباید به یک جریمه بستنده کرد و باید به دادگاه ارجاع داده شود، چون این جرم خصوصی نیست و عمومی است. تا دیگران بدانند که پیامد یک فعالیت حادثه ساز می تواند ناگوار باشد. مثل اینکه فردی را بکشیم و بگوییم دیه او را می دهیم. در حالی که دیه به عمل سهوی اطلاق می شود و اگر عمدی باشد حکم اعدام دارد. و کسی که با سرعت 220 کیلومتر در جاده می رود به قصد آدم کشی می رود.
 
وی در مورد وضعیت فارغ التحصیلان حوزه hse تصریح کرد :  : چون تعداد این فارغ اتحصیلان در کشورکم است، متخصصانی  که در رشته ایمنی چه در داخل و چه در خارج از کشور هستند مشکلی از نظر کارو اشتغال ندارند، به خصوص در خارج از کشور که بسیار توجه می شود و در سال های اخیر نیز در ایران نیز مورد توجه قرار می گیرند  ولی تعدادشان کم است. که در این میان صنایع اولویت HSE ندارند، در سال های تحریم خیلی بلند پروازی میخواهد که به HSE توجه خاصی شود.
 
وی به نقش متخصصین و فارغ التحصیلان hse  اشاره کرد و ادامه داد : موارد زیادی  از پروژه هایی که در سال های قبل توسط  متخصصان خارجی صورت می گرفت امروزه توسط فارغ التحصیلان داخلی صورت می گیرد. با توجه به  این که در مهندس ایمنی خود کفا نشده ایم ولی فعالیت های عمده ای توسط فارغ التحصیلان دانشگاه انجام می شود با این وجود در این زمینه هنوز به مشورت و تعامل با دانشگاه ها و صنایع فارغ التحصیلان خارج از کشور احتیاج داریم و در زمینه گسترش کمی و کیفی این رشته هادانشگاه های معتبر کشور فعالیت کمتری دارند و باید به فعالیت بیشتری داشته باشند.
 
وی به پرپایی همایش ملی مدیریت و مهندسی hse اشاره کرد و یادآور شد : در آستانه برگزاری ششمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE هستیم، این همایش یک همایش مهم در زمینه HSE است که شروع آن به سال 1384 برمیگردد و یکی از مرتب ترین برنامه هایی است که هر دو سال یکبار برگذار می گردد که متخصصینی از داخل و خارج از کشور شرکت می کنند و دستاوردهای لازم را ارائه می دهند. امثال نیز از تعدادی از اساتید و مهندسین خارجی و مدیران ارشد دعوت شده و در این همایش سخرانی کلیدی دارند.

گوشی