مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در لیست نامزدهای نوبل ۲۰۱۶ ؟

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کریستین برگ هارپ ویکن، رییس موسسه تحقیقات صلح نوبل مستقر در اسلو امروز اعلام کرد که ناظران این موسسه پیش بینی می کنند که اسامی مذاکره کنندگان پرونده برنامه هسته ای ایران از جمله علی اکبر صالحی نیز امسال (۲۰۱۶) در لیست نامزد های دریافت این جایزه بین المللی باشند.
وی در اسلو پایتخت نروژ به رویترز گفت: امسال علاوه بر نام ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، مذاکره کنندگان صلح با شورشیان فارک در کلمبیا، مبارزان راه دمکراسی در تونس و ناجیان پناهجویان سوری در یونان، اسامی مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه ۵+۱ از جمله ارنست مونیس و علی اکبر صالحی، مسئولان سازمان های انرِی اتمی امریکا و ایران نیز در این لیست قرار دارند.

وی در این خصوص گفت: از آنجایی امروز دوشنبه آخرین مهلت برای نام نویسی فردی و یا نامزد کردن افراد از سوی ناظران این موسسه است، آخرین بررسی نشان دادن که اسنودن در صدر لیست و بعد از وی ارنست مونیز و علی اکبر صالحی در ردیف دوم و مذاکره کنندگان کلمبیایی در رده سوم لیست نامزدهای این جایزه قرار دارند.

طارق رئوف مدیر برنامه خلع سلاح و منع گسترش هسته ای این موسسه بین المللی تحقیقات صلح مستقر در استکهلم در سوئد نیز در ۲۴ تیر امسال به نقل از رییس این موسسه (خانم هارپ ویکن)، جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا را نیز به دلیل آنچه که «نقش آفرینی در انعقاد توافق تاریخی هسته ای» خواند بود، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ معرفی کرد.

وی این اظهارات را در موسسه مذکور پس از دستیابی به جمع بندی نهایی بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین اتریش بیان کرده بود.

رئوف که پیشتر رییس اداره هماهنگی سیاست های راستی آزمایی و امنیتی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده، یادآور شده بود که نتیجه مذاکرات وین اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۶ را به جان کری و محمد جواد ظریف مسلم می کند.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

اخبار دنیای دیجیتال

باران فیلم