پیشنهاد جهانگیری برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز(یکشنبه) در جلسه‌ای درباره آلایندگی شهرهای بزرگ، بر لزوم ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده در کلان شهرها تأکیدو اظهار کرد: برای ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی هستیم و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا واحدهای آلاینده به خارج از شهرها انتقال یابند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی هوا و ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده مصوباتی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران، تاکنون اقدامات و مطالعات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و امروز موضوعات پراهمیت که باید تمرکز بیشتری بر آن معطوف کنیم، مشخص شده است.
 
وی با تأکید بر لزوم تشکیل ستادی برای پیگیری این برنامه‌ها، از معاون رئیس جمهور در امور اجرایی خواست به صورت هفتگی جلساتی را با دستگاه‌های ذیربط برگزار کند تا اقدامات و مطالعاتی که تاکنون انجام شده است در قالب یک برنامه جامع تدوین شود.
 
جهانگیری نیروگاه‌های کشور را یکی از منابع آلاینده دانست و گفت: باید تلاش کنیم همه نیروگاه‌ها به خصوص نیروگاه‌های کلانشهرها استانداردهای لازم را رعایت و به جای استفاده از سوخت مایع از گاز استفاده کنند.
 
شهردار تهران نیز در این جلسه مشکل اصلی آلودگی کلانشهرها را عدم شناخت دقیق منابع و منشأ آلودگی هوا دانست و گفت: شهرداری تهران در چند سال اخیر مطالعات دقیقی برای شناسایی منابع اصلی آلودگی هوا انجام داده است که این اطلاعات می‌تواند کمک شایانی برای برنامه‌ریزی در جهت رفع آلایندگی تهران باشد.
 
قالیباف اظهار داشت: اگر بتوانیم منابع آلاینده را به خوبی شناسایی کنیم، راه حل‌ها چندان دشوار نیست چرا که مصوبات خوبی در این زمینه وجود دارد و اجرای بسیاری از این مصوبات به منابع مالی نیز نیاز ندارند.
 
در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، معاون رئیس‌جمهور در امور اجرایی، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان هواشناسی و رئیس پلیس راهور ناجا نیز حضور داشتند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از کیفیت هوا ارایه کرد و به تشریح مهمترین نکات کلیدی جهت رفع آلودگی کلانشهرهای کشور پرداخت.
 
ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور به یورو 4، جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای وارداتی فاقد استاندارد یورو 5، نوسازی ناوگان و کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده از جمله موضوعات پیشنهادی بود که در این جلسه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وبلاگ اطلاعات

دانلود موزیک