۲سال است برای واگذاری‌ها نفس من را گرفته‌اند!

به گزارش جهان به نقل از فارس، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی دولت که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، با اشاره به اجرای سیاست‌های اصل 44 اظهار داشت: بیماری اقتصاد ایران دولتی بودن و وابستگی درآمدها به نفت است. دولت سعی کرده آرام به سمت اجرای سیاست‌های اصل 44 برود و در جلسه‌ای که با رهبر انقلاب اسلامی داشتیم، تأکید ویژه به این بحث شد و اقتصاد مقاومتی نیز با اصل 44 ارتباطی نزدیک دارد و سعی کردیم، عملیات در این جهت اصلاح کنیم.
 
وی افزود: واگذاری واقعی به بخش خصوصی 13 درصد بوده و در سال 93، 85 درصد و در سال 94 صددرصد رساندیم. جاهایی در حدی ایستادیم که اگر قرار باشد شرکت‌ها برای رد دین و یا تهاتر واگذار شود، ترجیح می‌دهم، وزیر نباشم تا به دست من این کار انجام نشود و این افتضاح به نام من نباشد.
 
وی اظهار داشت: 60 شرکت بزرگ را برای سهام عدالت دادند که بی‌صاحب‌سازی به جای خصوصی‌سازی شد.
 
طیب‌نیا افزود:‌لایحه ساماندهی سهام عدالت تصویب شده و مردم دوست ندارند، سرمایه شان به سرنوشت بنگاه‌‌های قبل دچار شود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در یکی از استان‌ها مدیری می‌گفت روزانه 1700 ناهار مجانی می‌دهیم و هزینه خود را از پول بیت‌المال تأمین می‌کنیم، والله در این 2 ساله نفس من را بریدند که این شرکت را نفروش تا ساختار را اصلاح کنیم، زیر فشارها سال گذشته برخی شرکت‌ها از فهرست واگذاری درآوردیم، اما اتفاقی نیفتاد. بعد می‌گویند پول بدهیم تا اصلاح ساختار کنیم، اگر دولت پول داشت خودش این کار را انجام می‌داد.
 
به گفته طیب‌نیا باور داشته باشیم که دولت‌ بنگاه‌دار و مدیر خوبی نیست، دولتی بودن ساختار ایران مشکل عدم کارآمدی است و بنگاه‌ها مرکز رانت و فساد شده است.
 
وی با اشاره به مقاومت در برابر عدم واگذاری ماشین‌سازی تبریز عنوان کرد: هر سال واگذاری این شرکت در بودجه پیش‌بینی می‌شود و دیوان محاسبات و مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورتی که واگذار نشود مدعی خواهند بود که چرا فروخته نمی‌‌شود. خریداری یک‌جا با پول نقد زمین و کارخانه آن را می‌خواست، اما به آن فشار آورده و پشیمان شد. در گذشته زمین و کارخانه این شرکت را می خواستند جدا بفروشند.
 
طیب‌نیا از مسائل و مشکلات پشت‌پرده واگذاری‌ها گلایه کرد و گفت: هزار مدل جوسازی و بازی درمی‌آورند که واگذاری انجام نشود. مثلاً روز واگذاری سندی از بدهی شرکتی پیدا می‌شود و یا برای واگذاری‌ باشگاه‌های سرخابی صورت مالی را نمی‌فرستند تهدید کردند اگر صورت مالی نیاید همه را عزل می‌کنند و مجبور شدند که بدهند، اما سطر به سطر و کلمه به کلمه حاشیه‌نویسی کردند. مگر می‌شود کارشناس روی باشگاه قیمت بگذارد.
 
وی با تأکید براینکه وابستگی اقتصاد به نفت قطع و از دولتی شدن بیرون آید، یادآور شد: ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است و بدون این اصلاحات اساسی رشد مستمر اقتصاد امکانپذیر نیست.

سیستم اطلاع رسانی

مرجع توریسم