آیا کشور با نفت ۳۰ دلاری اداره می‌شود؟

 به گزارش جهان، سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه مدت کوتاهی است که نفت به زیر 30 دلار رسیده است یکی از دلایل آن را ناکارآمدی دیپلماسی انرژی وزارت نفت برشمرد و گفت: انشاءالله در وقت مناسب با ادله به جزییات آن خواهم پرداخت ولی سؤال اساسی این است که آیا در این دولت نفت بشکه‌ای 30 دلار فروخته شده که از جمله علل اصلی مشکلات اقتصادی مردم مطرح شود و بهانه‌ای شود برای سرپوش گذاشتن برروی ضعف‌های دولت در حل مشکلات مردم و به گونه‌ای مطرح شود که گویی دولت در تنگنای مالی قرار داشته است.
 
وی در این باره تصریح کرد: اینکه قیمت حداکثری نفت در زمان گذشته یعنی 140 دلار ـ که در مقطع زمانی خیلی کوتاه اتفاق افتاده ـ با قیمت حداقلی نفت اخیر یعنی 30 دلار مقایسه شود، کاری سیاسی، عوامانه و غیرکارشناسی است، زیرا آنچه مهم است متوسط قیمت نفت در هر دولت است که عملکرد دولت‌ها را بر اساس منابع در اختیار آن دولت نشان می‌دهد.
 
میرکاظمی از امکان مقایسه میانگین قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم با این میانگین در دولت یازدهم سخن گفت و خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم متوسط قیمت نفت بشکه‌ای حدود 80 دلار بود و در این دولت به طور متوسط تا آخر آذر ماه نیز همین حدود یعنی 80 دلار است یعنی کشور تا این زمان با نفت 80 دلاری اداره شده و نیز بایستی توجه کنیم با نرخ تسعیر ارز حداقل دو و نیم برابر گذشته تا حد زیادی کاهش صادرات را نیز نسبت به گذشته جبران کرده است.
 
در همین دولت، نفت در مدت طولانی با قیمت بشکه‌ای بالای 100 دلار نیز فروخته شده است، متقابلاً در دولت پیشین نیز نفت در مقاطعی زیر 40 یا 30 دلار نیز رسیده بود.
 
وی این مطلب را که کشور اکنون با نفت 30 دلاری اداره می‌شود را نادرست خواند و گفت: ایران با تأخیر، پول نفت خود را دریافت می‌کند لذا این اثر ارزی باید سال آینده خود را نشان دهد و طبق گزارش‌های مکتوب وزارت نفت، متوسط قیمت نفت امسال تا آخر ماه گذشته حداقل 50 دلار است.
 
وزیر اسبق نفت با یادآوری اینکه در همین دولت، نفت در مدت طولانی با قیمت بشکه‌ای بالای 100 دلار نیز فروخته شده است، افزود: متقابلاً در دولت پیشین نیز نفت در مقاطعی زیر 40 یا 30 دلار نیز رسیده بود، بنابراین با این عقب‌گرد نمی‌توان ناکارآمدی‌ها را توجیه کرد.
 
وی اضافه کرد: پذیرفتن این گونه سخنان از سوی عوام شاید پذیرفتنی باشد، اما کارشناسان و خواص بر روی تمامی عبارات و اظهار نظرهای آقای رئیس‌جمهور و دولتمردان تحقیق و بررسی می‌کنند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این مطلب که «آیا می‌شود کشور را با نفت 30 دلاری اداره کرد»، حرف کارشناسی و دولتمردانه نیست بلکه دولتمردان باید با عدد و رقم به صورت دقیق بگویند متوسط فروش نفت از ابتدای کار دولت یازدهم تا آذرماه بشکه‌ای 80 دلار و در دولت قبل نیز در طول هشت سال به طور متوسط همین 80 دلار بوده است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه این آمار و ارقام در داخل کشور و با تقریب در پایگاه اطلاع‌رسانی اوپک قابل مشاهده، دستیابی و مقایسه است، گفت: تا کی می‌توان توپ حل نشدن مشکلات مردم را به عربستان، تحریم‌ها و دولت قبل پاس داد؟
 
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور چند روز قبل در آیین افتتاح پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اظهار داشته بود: دولت، کشور را در شرایط نفت 30 دلاری و نه نفت 147 دلاری اداره می‌کند.
 
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز پیشتر در جریان بازدید از بخش‌های مختلف وزارت نیرو در نشست مشترک با مدیران ارشد این وزارتخانه گفته بود: در کشور ما و در دولت قبل نفت را 100 دلار فروختند و اکنون حتی یک دلار هم برای این دولت ذخیره نگذاشتند و حالا با نفت 30 دلاری عده‌ای می‌گویند چرا کشور را از رکود خارج نمی‌کنید؟ داشتن انصاف هم چیز خوبی است که خداوند داده است.

وبلاگ اطلاعات

خرید بکلینک