تازه‌ترین جزئیات از مذاکرات ژنو درباره حل بحران سوریه

مذاکرات ژنو با هدف رسیدن به حل صلح‌آمیز بحران سوریه امروز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

افق نیوز/بر اساس این گزارش، استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه امروز دوشنبه با هیئت عالی معارضان برخاسته از نشست ریاض و با نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات ژنو دیدار می‌کند.

اما هیئت عالی معارضان سوریه مدعی شد که هیئت نمایندگان دولت سوریه سندی به دی‌میستورا ارائه کرده است که از قطعنامه‌های بین المللی فاصله دارد.

این هیئت همچنین تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهایش از سوریه را تصمیمی مثبت دانست.

«سالم مسلط» سخنگوی هیئت عالی معارضان ریاض گفت: ما نمی‌خواهیم ژنو را بدون تحقق دستاوردی ترک کنیم.

هیئت معارضان ریاض همچنین اعلام کرد که پاسخهای روشنی برای سؤالات دی‌میستورا درباره هیئت انتقالی آماده کرده است.

هیئت عالی معارضان ریاض افزود که با بیانیه وین درباره دولت وحدت ملی مشکل دارد نه با دولت انتقالی.

از سوی دیگر «جهاد المقدسی» عضو هیئت معارضان سوری مقیم قاهره به المیادین گفت که سؤالات دی‌میستورا درباره مرحله انتقالی است.

وی با بیان اینکه آنچه از نشستهای ژنو انتظار می‌رود پایان جنگ و برقراری صلح در سوریه است، افزود همه نمایندگان معارضان از سوی ملت سوریه انتخاب نشده‌اند.

از سوی دیگر «موسی عاصی» خبرنگار المیادین گفت به سندی که هیئت عالی معارضان ریاض به دی‌میستورا ارائه کرده، دست یافته است.

برجسته‌ترین بندهای این سند نشان می‌دهد که هیئت عالی معارضان ریاض بیانیه وین را زیر پا گذاشته و خواستار اجرای بیانیه ژنو۱ شده است.

این هیئت همچنین خواستار تشکیل هیئتی انتقالی با اختیارات کامل شده و بر کناره گیری بشار اسد همزمان با آغاز مرحله انتقالی تأکید کرده است.

بر اساس این سند، هیئت عالی معارضان ریاض، خواستار بازسازی نهادهای نظامی و امنیتی، تدوین قانون اساسی جدید و قانون انتخابات، تضمین وحدت سوریه مطابق با اصل تمرکز زدایی اداری شده است.

چهار بند اول سند ریاض مربوط به مسائل انسانی مطابق با بندهای دوازده و سیزده قطعنامه ۲۲۵۴ است و از بند چهارم به بعد مسائل زیر مطرح شده است:

بازسازی نهادهای امنیتی و نظامی.

تشکیل مجمع قانون اساسی برای تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه جدید.

تدوین قانون انتخابات و مشارکت دادن همه سوری‌ها در انتخابات چه آنهایی که در داخل کشور هستند و چه آنهایی که در خارج به سر می‌برند.

تأکید بر وحدت سوریه و غیرنظامی بودن دولت و حاکمیت آن بر اساس اصل تمرکز زدایی اداری.

هدف اصلی روند مذاکرات، اجرای سند ژنو۱ مطابق با قطعنامه ۲۲۱۸ است.

انجام اقداماتی برای تضمین بازگشت آوارگان.

تأکید بر کناره گیری بشار اسد از قدرت همزمان با آغاز مرحله انتقالی و اینکه او و نمایندگانش هیچ نقشی در  روند سیاسی آینده نداشته باشند.

از سوی دیگر خبرنگار المیادین در ژنو سند هیئت دولت سوریه را چنین تشریح کرد:

سوریه یک دولت سکولار دموکراتیک با حفظ نهادهای دولتی، ارتش و مبارزه با تروریسم است.

تحریمهای بین المللی باید رفع، یک نشست بین المللی برای بازسازی برگزار و صندوقی ویژه در این زمینه تأسیس و شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان فراهم شود.

مذاکرات باید بین سوری‌ها و با رهبری سوریه بدون دخالت خارجی و پیش‌شرط باشد و مرزهای بین سوریه و ترکیه باید مطابق قطعنامه‌های بین المللی بسته باشد.

تأکید بر حفظ وحدت و حاکمیت سوریه و بازپس‌گیری جولان اشغالی از رژیم صهیونیستی.

استفان‌دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه روز جمعه در نشست خبری خود در ژنو با تأکید بر وجود اختلافات بین دولت سوریه و معارضان از مذاکره کنندگان خواست که نظراتشان برای انتقال سیاسی در سوریه را به‌طور مشخص ارائه کنند.

اولین دیدار نمایندگان دولت سوریه با دی‌میستورا و دستیارانش روز چهارشنبه گذشته در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

بشار جعفری بعد از نشست اول گفت: این نشست سازنده و مفید بود و ما به گامهای عملی که می‌تواند زمینه را برای موفقیت مذاکرات سوری ــ سوری بدون دخالت خارجی و پیش‌شرط فراهم کند، پرداختیم.

دومین دیدار نمایندگان دولت سوریه با دی‌میستورا نیز روز جمعه گذشته برگزار شد.

«بشار جعفری» رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات سوری ــ سوری در ژنو روز گذشته بعد از دیدار با دی‌میستورا گفت: نشست امروزمان خوب بود و ما بر عناصر اصلی حل بحران تمرکز کردیم.

وی در جمع خبرنگاران گفت: تأیید اصولی که ما آن را عناصر اصلی نامیدیم، به مذاکرات سوری ــ سوری جدی که به ساخت آینده کشورمان کمک می‌کند، منجر خواهد شد و این اصول زمینه را برای گفتگو بین سوری‌ها با رهبری سوریه و بدون دخالت خارجی یا پیش‌شرط فراهم می‌کند.

منبع: تسنیم

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

free download movie

استخدام ایران