توصیه رئیس اتاق بازرگانی ایران به اروپا

به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال‌پور در حضور روحانی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ایتالیا در رم اظهار کرد: اولین آثار و برکات اجرایی شدن برجام و شهدشیرین امضای قراردادهای معتبر، مطمئن و سودآور برای بنگاه‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی پس از روز اجرای برجام خود را نشان داده تا آنجا که در روزهای ابتدایی سفر به ایتالیا چندین قرارداد بین بخش خصوصی ایران و شرکت‌های ایتالیایی با حضور بالاترین مقامات اجرایی دو کشور امضا شد.
 
وی خطاب به نمایندگان کشورهای اروپایی با بیان “دیدگاه‌های خود را نسبت به اقتصاد ایران تغییر دهید” گفت: واقعیت این است که در ایران رفرم (تغییر) اقتصادی در جریان است که محور آن حضور حداکثری مردم در اقتصاد و خروج دولت از بنگاه‌داری است. این تغییر بزرگ که در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبرمعظم انقلاب تأکید شده و توسط قوای سه‌گانه نهادینه و اجرایی می‌شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با توجه به توانایی مردم ایران، نگاه به تولید صادراتی و واگذاری امور به بخش خصوصی اصل اساسی این سیاست مهم به شمار می‌آید.
 
وی تصریح کرد: برای نخستین بار شاهد آن هستیم که حدود 100 فعال اقتصادی، رئیس جمهور و وزرای اقتصادی را در سفر خارجی همراهی می‌کنند که نشان از عزم دولت برای واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی است.
 
جلال‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر میزبان هیئت‌های مختلف ایتالیایی در تهران بوده‌ است، گفت: از نظر تعداد، ایتالیا بیشترین بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان را به ایران اعزام کرده و در عین حال و با توجه به اینکه در شمال آفریقا، خاورمیانه، آمریکای جنوب غربی و آسیای میانه شاهد ظهور و گسترش آفت سلفی ــ تکفیری در آغاز دوره‌ای از بی‌ثباتی قرار گرفته‌ایم، بنگاه‌های ایتالیایی میان این دریای متلاطم به مصونیت ذاتی ایران و امنیت بالا و ثبات پایدار کشور ایران با امید و اطمینان نگاه می‌کنند.
 
رئیس اتاق ایران در سخنرانی خود نگاهی به شرایط و ظرفیت‌های ایران در امر سرمایه گذاری داشت و تصریح کرد: فرهنگ، ظرفیت‌های طبیعی، موقعیت جغرافیایی، مردم جوان و تحصیل‌کرده، امنیت، ثبات، پایداری کشور، مرزهای آبی، همسایگی با 15 کشور و زیربناهای آماده، امکان جذب سرمایه‌گذاری در ایران را فراهم کرده است. با این توصیفات، ایران می‌تواند پایگاهی برای تولید و صادرات به کل منطقه باشد.
 
جلال‌پور خاطرنشان کرد: با وجود این ویژگی‌ها، ایران کشوری است که می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز تولیدی خاورمیانه باشد. این یک جمع‌بندی ساده از بسیاری کشورهاست که در ماه‌های اخیر روی ایران متمرکز شده‌اند.
 
به‌اعتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ایران آمادگی دارد در زمینه‌هایی که ایتالیا دارای «مزیت رقابتی» است به سرمایه‌گذاری مشترک برای تأمین نیاز 400 میلیون نفر جمعیت که بازار حوزه نفوذ ایران است، بپردازد.
 
وی یادآور شد که کانی‌های معدنی، فلزات، ماشین‌آلات صنعتی، کفش و چرم، غذا، پوشاک و مبلمان، تجهیزات و نیازهای تکنولوژیکی کشاورزی، امور زیربنایی از جمله جاده، ریل، فرودگاه، بنادر، نیروگاه، خطوط انتقال آب و برق و بسیاری از بخش‌های دیگر اقتصادی از جمله فرصت‌های پیش روی بخش خصوصی دو کشور محسوب می‌شود.
 
جلال‌پور اضافه کرد: در تمام این عرصه‌ها ایران صاحب تجربه، صاحب بنگاه‌های قدیمی و مستحکم سرد و گرم چشیده در دوران تحریم و نیروی کار تحصیل‌کرده و متخصص است. مطالعات ما نشان می‌دهد در عرصه‌های الکتریسیته، نفت و گاز، کسب و کارهای خلاق، خودروسازی، گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم با فعالان اقتصادی ایتالیا همکاری داشته باشیم.
 
رئیس اتاق ایران با تأکید بر فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران، تشریح کرد: میان اقتصادهای بزرگ اروپا هیچ کدام به‌اندازه ایتالیا وابسته به SMEها نیستند.
 
وی اضافه کرد: این برای ایران که بنگاه‌های کوچک و متوسط فراوانی دارد، مزیت بسیار خوبی است بنابرین می‌توانیم با کنفدراسیون، اتاق ایتالیا و اتاق مشترک در این زمینه‌ها کارهای بسیار زیادی انجام دهیم.
 
جلال‌پور ادامه داد: وقتی همه دنیا در صف کار با ایران ایستاده‌اند و زمانی که برخی دولت‌های اروپایی احیای سرویس‌های بانکی را در اولویت قرار داده‌اند، تعلل ایتالیا در این امر می‌تواند به‌معنای از دست دادن سهم این کشور در «کیک بزرگ فرصت‌های کار در ایران» شود.
 
جلال‌پور گفت: توصیه من این است که دولت با اطمینان‌دهی به بانک‌ها و رفع موانع و مشکلات، بانک و بیمه‌ها را در اولویت اصلی خود قرار دهد؛ (از جمله مشکلات ساچه در کار با ایران) تا در اولین فرصت این همکاری‌ها به‌صورت عملی آغاز شود.
 
وی دومین درخواست بخش خصوصی ایران را اعزام هیئت‌های هوشمندتر و برنامه‌ریزی مناسب‌تر برای این هیئت‌ها به ایران دانست و تأکید کرد: باید هیئت‌ها به‌صورت تخصصی با برنامه‌ و هماهنگ با بخش خصوصی ایران وارد کشور شوند تا رسیدن به نتایج ممکن باشد.
 
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: به‌طور قطع تعریف جدید اقتصاد ایران که متکی به مردم و بخش خصوصی است، می‌طلبد تا ارتباطات، مذاکرات، تفاهمات و قراردادها بین بخش خصوصی و تشکل‌های دو کشور برقرار شود.
 
گفتنی است، هیئت اقتصادی همراه رئیس دولت ایران در حدود 100 نفر از کارآفرینان، مدیران ارشد صنعتی و معدنی، بانکداران و کشاورزان و تجار ایران بوده و در این سفر، نشست‌های فشرده‌ای با مدیران ساچه، اعضا و ریاست اتاق ایتالیا و اتاق مشترک ایتالیا و ایران برگزار شده و تفاهم‌نامه خوبی نیز به امضا رسیده است.
 
بر اساس اظهارات جلال‌پور در روز دوم، چهار پنل تخصصی (صنعت، زیربنایی، کشاورزی و انرژی) برگزار شده است.

اخبار

هنر