ثروتی: دولت ایران از آمریکا شکایت کند

به گزارش جهان، موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: رئیس جمهور بنا داشت 100 روزه مسائل اقتصادی کشور را حل کند.

وی افزود: زمانی که دولتی در کنار گود نشسته و از دور، دستی بر قضایا دارد طبیعتا شعارهای بسیاری می‌دهد که ما چنین و چنان خواهیم کرد ولی وقتی عملا در جریان کار قرار بگیرد متوجه خواهد شد که کار کردن چقدر سخت است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دولت ابتدا تصور می‌کرد که با سه ماه می‌تواند بحث برجام را حل کند ولی این موضوع بسیار طولانی شده و نزدیک دو سال به طول انجامید. اکنون نیز در دوران پسابرجام، ایران همه کارهایی که در مقابل غربی‌ها تعهد داده بود انجام داده از جمله اورانیوم را خارج کرده و تعداد سانتریفیوژها را کم کرده است. همچنین قلب رآکتور اراک را برداشته و دیگر از سانتریفیوژهای P8 استفاده نمی‌کند لذا در این رابطه آنچه که در تفاهم‌نامه بوده ایران به صورت کامل انجام داده است ولی طرف مقابل هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است.

ثروتی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوران پسابرجام هنوز گشایش‌های اقتصادی حاصل نشده است از جمله اینکه هیچ سوئیفتی صورت نگرفته و هنوز یک ال سی باز نشده است. علیرغم گذشت چند ماه از ادعای رئیس جمهور مبنی بر گشایش هزار ال سی ما شاهد باز شدن یک ال سی هم نبودیم و بانک‌های خارجی نیز سوئیفت را باز نکردند. هرچند (رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید سوئیفت باز است بله ممکن است سوئیفت از طرف ایران باز باشد ولی از سوی اروپا هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است).

وی با اشاره به دیگر تحریم‌های وارده و نقض تعهد طرف مقابل در خصوص برجام، عنوان کرد: در پسا برجام در ارتباط با موضوع کشتی رانی و یا بیمه شاید امور مختصری انجام شده باشد همچنین راجع‌به صادرات نفت یک تحول بسیار کوچک صورت گرفته ولی هنوز به آن شرایطی که آمریکا تعهد داده بود نرسیدیم.

این نماینده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به صورت کلی و در اصل تحریم‌های اساسی هنوز برطرف نشده است علیرغم همه فرمایشات رهبر معظم انقلاب و جلسات تشکیل شده در این خصوص عملاً هیچ گشایش و اتفاق خاصی پس از برجام ما شاهد نبودیم. هرچند که گفته شده در آینده قرار است سرمایه گذاری‌هایی صورت گیرد.

وی بر همین اساس ادامه داد: همه کشورها با نگاه دید صادرات کالا به کشور نگاه می‌کنند اگر این سرمایه گذاری همراه با ورود تکنولوژی و ایجاد اشتغال همچنین کار مشترک باشد خوب است ولی در غیر این صورت سرمایه گذاری سود چندانی برای ما نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اکنون برخی وزرای کشورنیز در خصوص مباحث اقتصادی سخن به اعتراض گشودند به عنوان مثال وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که دولت به دنبال صادرات است یا رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرده که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند. اکنون این دولت است که باید با خواهش از آمریکا بخواهد که به وعده‌های خود عمل کند و جرات اعتراض هم ندارد در داخل کشور نیز نمی‌تواند به روشنی این موضوع را بیان کند در هر حال مجلس در این زمینه کمک و ملت نیز همکاری کردند و تفاهمنامه برجام را مردم پذیرفتند.

وی عنوان کرد: دو فوریتی که مجلس در این خصوص به تصویب رساند و همچنین شورای عالی امنیت ملی شروطی را ضمن تصویب این تفاهمنامه مقرر داشت (که در صورت عدم اجرای تعهد طرف مقابل، ایران مقابله به مثل کند) ولی ایران با وجود این نقض تعهدات هنوز هیچ مقابله‌ای انجام نداده و با گذشت زمان هم طرف مقابل برای برخی برنامه‌ها از جمله بحث موشکی کری می‌خواند.

ثروتی گفت: انتظار ما از روحانی این است که همان گونه که آمریکا کار غیر قانونی انجام داده و به آن معتقد است و ما را به شورای امنیت می‌برد ایشان نیز از حقوق ما دفاع کند. انتظار می‌رفت آقای روحانی شکایت آمریکا را به شورای امنیت برده و از حق ما دفاع می‌کرد اکنون بانک‌های اروپایی همه می‌گویند چون آمریکا ما را جریمه می‌کند ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را برداشته و سوئیفت را باز کنیم و یا سرمایه گذاری انجام دهیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری را اکنون آمریکا گرفته است، تاکید کرد: ما تاکنون ما هیچ اقدامی از سوی رئیس جمهور کشور و یا وزیر امور خارجه در این خصوص ندیدیم که گزارشی در رابطه با تخلفات آمریکا به شورای امنیت داده باشد. تخلفات صد در صد آن‌ها را دولت گزارش نمی‌کند ولی تخلفات مجعولی که آن‌ها به ما منتسب می‌کنند به راحتی از سوی آمریکا به شورای امنیت منتقل می‌شود. یعنی آن‌ها در کارشان جدی هستند ولی دولت ما در بحث برجام جدی نیست و این یک آسیب برای کشور است که آقای روحانی باید توجه بیشتر و رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

وی در خاتمه تصریح کرد: دولت باید تخلفات آمریکا را به شورای امنیت انتقال داده و کار را دنبال کند. در عین حال اگر زمانی پیش از این متوجه نشدند و فریب آمریکا را احساس نکرده بودند اکنون که حیله این کشور رو شده دولت باید دست به کار شده و سریع اقدام کند چرا که اگر دیر اقدام کند کار از کار گذشته است در هر حالت در صحبت‌های دولتمردان تناقض‌هایی در قبل و بعد از برجام وجود دارد که امیدواریم دولت تلاش کرده و حق ایران را از آمریکا بگیرد. بیش از اینکه ما از بحث برجام استفاده کنیم آمریکایی‌ها استفاده کردند امیدواریم دولت در این موضوع جدی‌تر عمل کند.

روزنامه ایران

پامنا موبایل لپ تاپ