خبرنگار نیویورک‌تایمز هم باید روادید بگیرید!

به گزارش جهان به نقل از فارس، «توماس اردبرینک»، خبرنگار روزنامه‌ آمریکایی نیویورک‌تایمز که در تهران مستقر است می‌گوید او نیز از این به بعد مجاز به استفاده از امتیاز «برنامه معافیت از روادید» آمریکا برای سفر به این کشور بدون اخذ روادید نخواهد بود. 
 
«اردبرینک»، سه‌شنبه در شناسه کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «دارندگان گذرنامه‌های کشورهای اروپایی که در 5 سال گذشته به ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده باشند دیگر مجاز به ورود به آمریکا بدون ویزا نخواهند بود. من هم یکی از آنها هستم.»
 
آمریکا با 38 کشور موسوم به «دوست آمریکا» آمریکا که عمدتاً کشورهای اروپایی هستند قراردادی موسوم به «معافیت از روادید» دارد. به موجب این قرارداد اتباع این کشورها می‌توانند بدون اخذ روادید به آمریکا سفر کنند. 
 
اما کنگره آمریکا دی‌ماه سال جاری بعد از مشورت با مقامات کاخ سفید طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن اتباع هر یک از این 38 کشور در صورت سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان در 5 سال گذشته نمی‌توانند از این امتیاز استفاده کنند و بایستی برای اخذ روادید متقاضی شوند. باراک اوباما، این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.
 
تبدیل این طرح به قانون اعتراض گسترده ایران را به همراه داشت که این اقدام را نقض سند برجام می‌داند. آمریکا و شریکان اروپایی این کشور در توافق هسته‌ای با ایران متعهد شده بودند از وضع هر گونه طرحی که عادی‌سازی روابط تجاری با تهران را دچار مشکل می‌کند خودداری کنند.
 
پس از این اعتراضات بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به محمود جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شد واشنگتن قوانین جدید ویزا را به گونه‌ای اعمال خواهد کرد که مخل برجام و تعهد آمریکا در این سند نباشد.
 
بر همین اساس دولت آمریکا هفته گذشته ابلاغیه‌ای صادر کرد که چگونگی اجرای مقررات جدید ویزای آمریکا را تشریح می‌کند. در یکی از بندهای این ابلاغیه به وزیر امنیت داحلی این کشور اختیار داده شده برخی از سفرکنندگان را، پس از بررسی‌های مورد به مورد از اعمال محدودیت‌های جدید در مقررات ویزا معاف کند.  
 
ادعای روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز در حالی مطرح شده که مطابق ابلاغیه دولت، افرادی که در کسوت روزنامه‌نگار برای تهیه گزارش به کشورهای  ایران، عراق سودان یا سوریه سفر کرده باشند می‌توانند از شمول مقررات جدید معاف شوند. 
 
«توماس ادبرینک» اصالتاً زاده هلند است و در حال حاضر ریاست دفتر تهران روزنامه نیویورک‌تایمز را به عهده دارد. 
 
پیش از اد برینک، رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی هم مدعی شده بود که به واسطه همین قانون از سفر به آمریکا منع شده بود.
 
وزارت خارجه آمریکا یک روز بعد «ادعای خبرنگار بی‌بی‌سی» را رد کرد، زیرا در آن زمان هنوز مقررات جدید ویزای آمریکا اجرایی نشده بود.

استخدام

مجله اینترنتی