فسادِ کرسنت به کجا می‌خورد که هاشمی رفسنجانی از بررسی آن عصبانی می‌شود؟

گروه سیاست جهان نیوز ـ  الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 2 اسفند) در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با عنوان «آمارها از فاجعه می‌گوید/ بررسی تاثیرات مخرب فساد اقتصادی در بحران رکود و فاجعه بیکاری» که به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در موسسه فرهنگی هنری «اسوه» برگزار شد، با یادآوری جلسات قبلی که از سوی این انجمن با موضوع مفاسد اقتصادی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور سابق پس از محبوس شدن وی برگزار شد، گفت: بنده، آقای زاکانی و آقای توکلی سه نفر از اصولگرایانی هستیم که به جد مفاسد اقتصادی دولتی را پیگیری می‌کردیم.

*فساد یقه سفیدها و مقامات دولتی بیشترین لطمه را به سلامتی اقتصادی می‌زند

وی افزود: ما هم از ابتدا معتقد بودیم که فساد یقه‌سفیدها و مقامات سیاسی می‌تواند به روند جاری اقتصاد و سلامت اقتصادی بیشترین لطمه را بزند و هرگونه برنامه‌ریزی را برای ایجاد رونق در کشور با مانع مواجه کرده و به جایگاه ایران در منطقه که در شان ملت ایران باشد آسیب بزند.

نادران از رونق اقتصادی، معیشت و اشتغال جوانان به عنوان اساتید معضلاتی که کشور با آنها درگیر است نام برد و با به فال نیک گرفتن اقرار اعضای فهرست دولت‌ساخته انتخابات مجلس مبنی بر تعمیق رکود و مشکلات اقتصادی در کشور افزود: این اقرار فهرست انتخاباتی حامیان که رکود و بیکاری را مشکل اساسی کشور می‌داند اقراری مبارک است اما باید دید که برای حرف و فصل آن چه برنامه‌ای داشته و با کدام مردان اقتصادی و سیاسی می‌خواهند در مجلس آینده این معضلات را حل کنند.

*اساسی‌ترین مانع برای اشتغال و رکود مفاسد مالی و اقتصادی است

وی اساسی‌ترین مانع برای اشتغال و رکود را مفاسد مالی و اقتصادی ذکر کرد و اظهار داشت: فهرست ائتلاف اصولگرایان که مدعی است برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارد در فهرست خود 10 نفر از کسانی که سابقه وزارتی در حوزه اقتصاد یا سابقه قانون‌گذاری و یا سابقه دانشگاهی در حوزه اقتصادی و پژوهشی دارند گذاشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مفاسد اقتصادی چگونه مانع رونق اقتصادی می‌شود، گفت: طبق مطالعات متعدد از تجارب کشورها فساد موجب توقف رشد اقتصادی می‌شود زیرا فساد ریسک سیاسی برای سرمایه‌ گذاری را بالا برده و صرفا سرمایه‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که حاشیه سود آنها بالا باشد و صاحبان سرمایه به جای راه‌های قانونی به دنبال مناسبات سیاسی می‌گردند که آن را نیز در مرکز قدرت سیاسی بیابند.

وی با یاداوری سیاست‌های تعدیل اقتصادی دولت سازندگی که به عنوان زمینه توسعه اقتصادی در آن مقطع در کشور پیگیری شد خاطرنشان کرد: وقتی که بحث از این شد که خصوصی‌سازی یکی از مولفه‌های سیاست‌های تعدیل اقتصادی باشد، اتفاق نامبارکی افتاد که آثار آن هنوز پیداست و آن این بود که در بسیاری موارد فروشنده و خریدار یک نفر بود یعنی یک طرف را به عنوان وزیر و یک طرف را به عنوان خریدار امضا می‌کرد.

*پول‌های کثیف در دولت هاشمی وارد عرصه سیاست و انتخابات شد

نادران با اشاره به متوقف شدن این روند پس از مدتی از سوی خود دولت سازندگی به علت مشکلاتی که ایجاد کرده بود، گفت: آنها که از این سیاست بهره‌های خود را بردند عادت کردند که نظام سیاسی را هم در همین مدار تعریف کنند. در نتیجه پول‌های کثیف وارد عرصه سیاست و انتخابات شد و با تشکیل احزاب دولت‌ساخته این پول‌ها میان آنها توزیع شد.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب شد که حتی در دولت اصلاحات هم 6 نفر از وزرای اقتصادی همان وزرای دولت آقای هاشمی بودند یعنی سیاست خارجی و فرهنگ و اجتماع برای آنها فرع موضوع بود و اصل بر حفظ مناسبات پشت پرده بود.

*برادر مدعی مبارزه با مفاسد در دولت با حمایت مشایی و بقایی هلدینگ راه انداخت

وی با ذکر این نکته که همین جریان در دولت بعدی که نقطه مقابل دولت اصلاحات بود نیز نفوذ کرد و همان مناسبات را تداوم داد، تصریح کرد: فردی که امروز در دولت آقای روحانی ادعای مبارزه با فساد دارد نباید فراموش کند که برادرش در دولت قبل با حمایت آقایان مشایی و بقائی بیشترین امتیاز را با تاسیس هلدینگ کشور گرفتند و بانک گردشگری را به عنوان پشتوانه مالی آن تاسیس کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر رحمانی فضلی می‌خواهد مسئله پول‌های کثیف را ردیابی کند باید این مسیر را دنبال کند، در ادامه گفت: در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها که افراد ثروتمند نیازی به دریافت 45 هزار تومان یارانه دولت ندارند، رئیس‌جمهور گفت، به حساب‌های بانکی افراد سرک نمی‌کشیم؛ ایشان بگویند برای مبارزه با پولشویی و پول‌های کثیف چه شیوه‌ای غیر از این سراغ دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط مجلس با مشارکت همه نهادهای مربوط و درگیر اظهار داشت: چرا پس از دو سال حتی آیین‌نامه های اجرایی آن نیز عملیاتی نمی‌شود؟ چون اول باید به سراغ کسانی بروند که 20 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌کنند که در نتیجه آن جوانان ما هر روز بیکارتر می‌شوند. آیا واردکنندگان قاچاق مردم کوچه و بازارند.

نادران با ابراز شگفتی از اینکه نظام جمهوری اسلامی که در میان دیگر دولت‌های منطقه امنیتی بی‌نظیر در کشور برقرار کرده قادر نیست قاچاقچیان کالا و ارز را بشناسد، گفت: شاید هم اینها به نحوی خود را متصل کرده‌اند که هزاران تن نیروی خارجی وارد کشور می‌شود اما ناظر دولتی آنها را نمی‌بیند.

*اگر مدیران دولتی در قاچاق دخیل نیستند با آن مبارزه کنند

وی ادامه داد: اگر مدیران دولتی در ورود این حجم از قاچاق به کشور دخیل نیستند باید اراده خود را در اجرای قانونی که پس از تصمیم مجلس و تایید شورای نگهبان لازم‌الاجرا است بگذارند یا اینکه پاسخ دهند چرا آن را اجرا نمی‌کنند؟ آنها یا سهم درست از این موضوع نداشته و یا اراده و عرضه اجرای این قانون را ندارند یا اینکه خود شریک جرمند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اساسی‌ترین نکته برای مبارزه با فساد یقه‌سفیدها کسانی هستند که قانون را می‌‌شناسند اما به آن عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دلالان در قرارداد کرسنت برای یاری رساندن به طرف خارجی پیوست 6 را که داوری به محاکم بین‌المللی انتقال می‌داد اضافه کردند، بیان داشت: مدیرعامل کرسنت چقدر برای این پیوست هزینه کرده است و این هزینه الان کجا رفته است؟

*فسادِ کرسنت به کجا می‌خورد که رفسنجانی از بررسی آن عصبانی می‌شود

نادران با پرسش از اینکه چرا همان زمان امضاکنندگان این قرارداد محاکمه نشدند گفت: چرا هروقت صحبت از محاکمان عاملان کرسنت می‌شود آقای هاشمی رفسنجانی مستقیما رهبری نظام را هدف قرار می‌دهد؟ مگر پیگیری کرسنت به کجا می‌خورد که ایشان این گونه واکنش نشان می‌دهد؟

وی افزود: در استات‌اویل آقای یزدان‌پناه 15 میلیون دلاری که بنا بود داده شود قسط اول را در بانک مرکزی تجارت تهران و وقتی افشا شد پول را برداشت و از کشور فرار کرد و به دبی رفت. آیا او به تنهایی قادر بود چنین کاری بکند؟ این آقای جونیور که در اسناد استات‌اویل است و در دادگاه استات‌اویل قاضی صریحا می‌نویسد چون دراین رشوه‌گیری طرف ایرانی متصل به یکی از مقامات عالی‌رتبه است از تعقیب او صرفه نظر می‌کنیم، آن مقام عالی‌رتبه کجاست؟ مقامات قضایی ایران که می‌توانستند او را محاکمه کنند اما ملاحظات سیاسی داشتند و منافع آنها نیز در این بود که از این مناسبات فاسد بهره‌ای ببرند.

نادران گفت: اگر آنها که مدعی ایجاد اشتغال و رونق برای اقتصاد کشور و جوانان هستند در برنامه خود با فساد اقتصادی مبارزه می‌کردند امروز کشور بسیار فراتر از آن بود که امروز قرار داشت.

*فساد در دولت هاشمی شکل گرفت و با امثال کرباسچی نهادینه شد

وی با تاکید بر اینکه ریشه فساد در دولت هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و با کرباسچی نهادینه شد خاطرنشان کرد: این فساد در دولت بعدی گسترده شد و اکنون به یک فساد سازمان‌یافته تبدیل شده است که مبارزه با آن مشکل شده است.

نادران با اشاره به اینکه مجلس امروز به نمایندگانی نیاز دارد که رونق اقتصادی را همراه با سلامت اقتصادی به ارمغان بیاورند، گفت: اینکه فردی فرض کند و براساس آن عمل کند که رونق به وجود نخواهد آمد مگر با رانت و وزرایی درست کند که به طور متوسط یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد اینها فهم بیکاری جوانان تحصیل‌کرده را نخواهند داشت و برای آنها نه برنامه خواهند داشت و نه اراده لازم و نه توان لازم.

وی ادامه داد: خوب بود که این شرط سنی 75 سال را برای وزرا نیز می‌گذاشتند چراکه عمر خدمتی بعضی از وزرای دولت آقای روحانی دو بار کنتور انداخته است و به دارایی‌ها و مایملک خود نمی‌رسند. در نتیجه اینها به جای حل مشکلات جوانان به حل مشکلات خود می‌پردازند و به عنوان مثال 25 میلیون تومان برای خودروسازی وام از جیب مردم می‌دهند که خودروسازانی رشد کنند که خودشان در آن سهام دارند و پشتیبانی‌های مالی را برای انتخابات از قبل رقم بزنند. در ازای آن جوانان مملکت که با کمترین کمک مالی امکان مسکن‌دار شدن و اشتغال و ازدواج داشتن که محرومیت از آنها موجب این همه مفاسد اجتماعی شده است از امکانات دولتی محروم بماند.

نادران گفت: همین آقایان قیمت خوراک پتروشیمی را 40 درصد کاهش دادند تا حاشیه سود پتروشیمی کشور را بالا ببرند.

وی ادامه داد: یک پیش نویس لایحه‌ای را وزارت صنایع و معادن تهیه کرده بود تا به دولت بدهد و به کمیسیون اصل 44 و تولید ملی ارائه کرد. من سوالی از وزیر محترم کردم مبنی براینکه برای خروج از رکود و رونق اقتصادی غیر از پتروشیمی صنعت دیگری نیست که شما در همان ابتدای ماده یک درباره پتروشیمی نوشته‌اید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من به وزیر گفتم سهامدار بیشتر پتروشیمی‌ها خود شما هستید. شما نمی‌خواهید کشور را از رکود اقتصادی نجات دهید بلکه می‌خواهید مشکلات خودتان را حل کنید.

وی با اشاره به اینکه امروز سودآورترین صنعت در کشور پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: در این صنعت با یک ابزار بسیار ساده می‌توانند گاز را با خشک کردن و تبدیل به جامد به عنوان ماده خام پتروشیمی صادر کنند و حاشیه سودشان هم بالای صددرصد است و بعضا تا 400 درصد هم سود می دهند.

نادران با طرح این پرسش که اینها برای اشتغال جوانان کشور چه می‌کنند؟ گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید پتروشیمی در مرحله اول 500 نفر مشغول به کار می‌شوند و همین اگر برود در صنایع پایین‌دستی و نفوذ کند در لایحه‌های دوم و سوم تا 200 برابر اشتغال‌زایی می‌کند.

*وزیری که هزار میلیارد سرمایه دارد از ایجاد صنایع پایین دستی برای محصولات پتروشیمی عاجز است

وی در پاسخ به این سوال که چرا آقایان این منابع را به لایحه‌های دوم و سوم انتقال نمی‌دهند، تصریح کرد: وزیری که هزار میلیارد تومان سرمایه دارد عاجز است از اینکه صنایع پایین‌دستی را برای تولید محصولات پتروشیمی در کشور ایجاد کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که حاشیه سود در صنایع پایین‌دستی کمتر است و دیگر نمی‌توان از رانت نفتی و گازی متصل به شبکه دولتی در آنجا استفاده کرد به این کار علاقه‌ای ندارند. بعد کشور مجبور می‌شود از همان کشورهایی که خام‌فروشی پتروشیمی را انجام داده واردات محصولات پتروشیمی انجام دهند.

وی اظهار داشت: این آقایان اگر برنامه برای رونق اقتصادی داشتند و اگر مسئله اساسی‌شان اشتغال جوانان بود چرا تعرفه‌های ترجیحی با دولت ترکیه امضا کردند و در حوزه پوشاک و نساجی 30 درصد تعرفه‌ها را کاهش دادند؟ فقط برای کشور ترکیه؛ اکنون شما ببینید صنعت نساجی و پوشاک کشور چگونه به خاک سیاه نشسته است و رکود در آن عمیق‌تر شده و جوانان از این صنعت اخراج شدند.

*سرمایه‌ در محیط آکنده از فساد به جریان رودخانه رونق اقتصادی نمی‌ریزد

نادران با تشبیه فساد به حوضی پرمنفذ که هرچه سرمایه در آن بریزی از آن خارج می‌شود، گفت: سرمایه‌ها در محیط آکنده از فساد به جریان رودخانه رونق اقتصادی نمی‌ریزد.

وی با اشاره به ادعای یکی از دولتمردان درباره برنامه داشتن دولت برای مبارزه با فساد در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: ما نمایندگان در لایحه‌ای که دولت به مجلس داده است هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با فساد ندیدیم.

*شگفتی از اینکه دلالان کرسنت ادعای مبارزه با فساد دارند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز شگفتی از اینکه دلالان پرونده کرسنت ادعای مبارزه با فساد می‌کنند، گفت: اینها چگونه می‌توانند از مبارزه با فساد سخن بگویند در حالی که در دولتی که با شعار گزارش صد روزه به روی کار آمد در عرض دو سال و نیم گذشته ماهیانه 5 هزار و 352 جوان تحصیل‌ کرده کشور به ارتش بیکاران اضافه شده‌اند.

وی با تاکید براینکه دولت یازدهم با شعار برجام به کلی از حوزه اقتصادی کشور غفلت کرد، بیان داشت: دولت یک برنامه برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان به ویژه تحصیل‌کرده‌ها نداشته است. با این حال مدعی می‌شوند که ما می‌خواهیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم. پس چرا در این دو سال و نیم که دولت در دستتان بود رونق ایجاد نکردید؟

*برادر رئیس جمهور ستاد انتخاباتی دولت را به ساختمان بدهکار بانکی برده است

نادران به نبود حتی یک چهره اقتصادی در فهرست انتخاباتی حامیان دولت اشاره کرد و گفت: برادر رئیس‌جمهور ستاد انتخاباتی فهرست حامیان دولت را در ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی دولت یعنی آقای شب‌دوست قرار می‌دهد؛ آیا اینها می‌خواهند اشتغال ایجاد و با فساد مبارزه کنند؟

وی با تاکید بر ضرورت تعیین میزان بدهی شب‌دوست به نظام بانکی کشور خاطرنشان کرد: چه کسی از او حمایت کرده است که به زندان نیفتد؟ اگر آقای حسین فریدون این حمایت را نکرده پس چه کسی کرده است؟ دولت به قوه قضاییه اجازه دهد که همین امروز آقای شب‌دوست را بازداشت کند و حقوق ملت را استیفا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران دولت و تدوین‌کنندگان فهرست انتخاباتی حامیان دولت گفت: آیا شما با ملت صادق هستید؟ آیا با وعده می‌توان مردم را نگه داشت؟ یک سال، دو سال، … مردم تا کی صبر کنند؟

ادامه دارد. . . . .
منبع:فارس

روزنامه ایران

نخبگان