پاسخ صداوسیما به فدراسیون فوتبال

پاسخ صداوسیما به فدراسیون فوتبال

به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی؛ خبرگزاری ایسنا، در تاریخ 5 اردیبهشت 95، مطلبی را با عنوان «درآمد میلیاردی صدا و سیما از فوتبال درست است؟» منتشر كرد كه مدیركل بازرگانی صدا و سیما به آن پاسخ داد. فدراسیون فوتبال نیز روز هفتم اردیبهشت در اطلاعیه‌ای مجددا به طرح موضوع حق پخش پرداخت كه در برخی خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها منتشر شد. با توجه به طرح برخی موضوعات در هر دو مطلب، اداره‌كل روابط‌ عمومی رسانه ملی ذكر توضیحات ذیل را برای تنویر افكار عمومی ضروری می‌داند:
1- براساس اسناد و مصوبات قانونی، حقی به‌نام “حق پخش” كه رسانه ملی را ملزم به پرداخت وجهی به فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها كند وجود ندارد. براساس نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگونه پرداخت به فدراسیون‌ها باید از محل بودجه‌های دولتی تامین شود و اگر در گذشته، صداوسیما برای حل مشكل فدراسیون فوتبال با AFC مساعدتی كرده از ردیف بودجه سازمان نبوده، بلكه بر اساس كمك مالی دولت وقت به سازمان انجام شده است. در واقع، این اقدام صرفاً به‌منظور ایجاد راهكار قانونی در زمینه پرداخت حق پخش مسابقات بر اساس توصیه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه كمیته سه نفره (رئیس صدا و سیما، وزیر كشور، وزیر ورزش و جوانان) بوده است. از سویی نیز مقرر شده بود كه دولت درخصوص حق پخش به ایجاد ردیف مستقلی در بودجه صداوسیما اقدام كند كه این امر محقق نشد. بنابراین، از آنجا كه سازمان صداوسیما به عنوان دستگاه حاكمیتی از نظر قانون محاسبات عمومی، یك شركت دولتی محسوب می‌شود، لذا اجازه پرداخت هیچ‌گونه وجهی را از محل اعتبارات مصوب قانونی‌اش به بخش خصوصی ندارد.
2- گزارش ایسنا گزارشی كاملا یكسویه و چنان طلبكارانه نگارش یافته كه گویی ریشه تمام مشكلات ورزش فوتبال، صداوسیما است و اطلاعیه فدراسیون فوتبال نیز با وجودی كه مسئولان محترم فدراسیون از نقش رسانه در موفقیت‌های ورزش كشور آگاهی دارند، تهدیدی را در خود دارد كه به هیچ وجه برازنده این فدراسیون نیست. به نظر می رسد مدیر مستعفی فدراسیون پیش از رفتن می خواهد منافع و مصالح فدراسیون فوتبال را فدا كند؛ ظاهرا باید برای مشكلات فدراسیون و ورزش فوتبال بهانه‌ای تراشید و توپ را به زمین كسی یا سازمانی انداخت. برخی حقایق ناگفته را بیان می كنیم تا مخاطبان محترم، ارزیابی دقیق‌تری از واقعیت‌ها كنند:
اولاً باید گفت صداوسیما به ورزش فوتبال و دیگر ورزش‌ها به لحاظ وظایف رسانه‌ای كمك‌های زیادی كرده است كه در این مقال نمی‌گنجد، اما به لحاظ مالی نیز از سوی رسانه ملی كمك فراوانی به ورزش فوتبال شده است؛ به عبارتی، درآمد 18 میلیاردی آن‌ها از تبلیغات محیطی اطراف زمین به 80 میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر شركت‌های تجاری به دادن تبلیغات محیطی اطراف زمین مسابقه رغبت دارند، نه به‌ واسطه حضور تماشاگران، بلكه به‌ واسطه پخش آن از تلویزیون است و این در حالی است كه سازمان صداوسیما هیچ مبلغی بابت این تبلیغات دریافت نمی‌كند.
ثانیاً سامانه‌های پیامكی 9090 و 3090 كه پیش از این درآمدی برای باشگاه‌ها نداشته‌اند، تبلیغات رسانه ملی از این شماره‌ها باعث شده كه درآمد 35 میلیاردی برای سامانه 3090 و درآمد 24 میلیاردی برای سامانه 9090، عاید تیم ملی و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شود. به عبارتی، سازمان صداوسیما از طریق نشان‌دادن تبلیغات محیطی و همچنین معرفی سامانه‌های پیامكی در قالب زیرنویس و از زبان مجریان برنامه‌های ورزشی رادیویی و تلویزیونی، مجموعاً حدود 140 میلیارد تومان كمك‌رسانی كرده است.
3- در خصوص مطلب عنوان شده در اطلاعیه فدراسیون فوتبال مبنی بر تامین حقوق فوتبال از طریق IPTV باید یادآوری كرد كه:
 اوّلاً، زیرساخت‌های IPTV در مرحله آماده‌سازی است و این پروژه به مرحله بهره برداری نرسیده است و فعلاً درآمدی از آن محل برای سازمان صداوسیما كسب نشده ‌است.
ثانیاً و مهم‌تر از آن اینكه، تفاهم‌نامه همكاری صدا و سیما و فدراسیون فوتبال در موضوع IPTV، با نگاه حمایتی به ورزش فوتبال بحث و بررسی شده است و نه به رسمیت شناختن حق پخش تلویزیونی.
بدیهی است مساله‌ای مانند فوتبال یك تبادل دوسویه میان رسانه ملی و فدراسیون فوتبال كشور است كه سودآوری آن فقط یكطرفه نیست و اینگونه نیست كه صدا و سیما به‌ واسطه پخش این بازی‌ها صرفا آنتن خود را پر می‌كند. قطعاً كارشناسان فوتبال اذعان دارند كه پخش مسابقات فوتبال از صداوسیما چقدر در رونق این ورزش، هم از حیث اقتصادی و هم اجتماعی موثر است. از این رو، این جمله تهدیدآمیز فدراسیون فوتبال كه: “برای فصل بعد جای فوتبال را پر كنید”، نه تنها هیچ كمكی به ورزش كشور و به‌ خصوص فوتبال نمی‌كند، بلكه هیچ تهدیدی برای صداوسیما نخواهد بود.

پاسخ صداوسیما به فدراسیون فوتبال

به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی؛ خبرگزاری ایسنا، در تاریخ 5 اردیبهشت 95، مطلبی را با عنوان «درآمد میلیاردی صدا و سیما از فوتبال درست است؟» منتشر كرد كه مدیركل بازرگانی صدا و سیما به آن پاسخ داد. فدراسیون فوتبال نیز روز هفتم اردیبهشت در اطلاعیه‌ای مجددا به طرح موضوع حق پخش پرداخت كه در برخی خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها منتشر شد. با توجه به طرح برخی موضوعات در هر دو مطلب، اداره‌كل روابط‌ عمومی رسانه ملی ذكر توضیحات ذیل را برای تنویر افكار عمومی ضروری می‌داند:
1- براساس اسناد و مصوبات قانونی، حقی به‌نام “حق پخش” كه رسانه ملی را ملزم به پرداخت وجهی به فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها كند وجود ندارد. براساس نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگونه پرداخت به فدراسیون‌ها باید از محل بودجه‌های دولتی تامین شود و اگر در گذشته، صداوسیما برای حل مشكل فدراسیون فوتبال با AFC مساعدتی كرده از ردیف بودجه سازمان نبوده، بلكه بر اساس كمك مالی دولت وقت به سازمان انجام شده است. در واقع، این اقدام صرفاً به‌منظور ایجاد راهكار قانونی در زمینه پرداخت حق پخش مسابقات بر اساس توصیه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه كمیته سه نفره (رئیس صدا و سیما، وزیر كشور، وزیر ورزش و جوانان) بوده است. از سویی نیز مقرر شده بود كه دولت درخصوص حق پخش به ایجاد ردیف مستقلی در بودجه صداوسیما اقدام كند كه این امر محقق نشد. بنابراین، از آنجا كه سازمان صداوسیما به عنوان دستگاه حاكمیتی از نظر قانون محاسبات عمومی، یك شركت دولتی محسوب می‌شود، لذا اجازه پرداخت هیچ‌گونه وجهی را از محل اعتبارات مصوب قانونی‌اش به بخش خصوصی ندارد.
2- گزارش ایسنا گزارشی كاملا یكسویه و چنان طلبكارانه نگارش یافته كه گویی ریشه تمام مشكلات ورزش فوتبال، صداوسیما است و اطلاعیه فدراسیون فوتبال نیز با وجودی كه مسئولان محترم فدراسیون از نقش رسانه در موفقیت‌های ورزش كشور آگاهی دارند، تهدیدی را در خود دارد كه به هیچ وجه برازنده این فدراسیون نیست. به نظر می رسد مدیر مستعفی فدراسیون پیش از رفتن می خواهد منافع و مصالح فدراسیون فوتبال را فدا كند؛ ظاهرا باید برای مشكلات فدراسیون و ورزش فوتبال بهانه‌ای تراشید و توپ را به زمین كسی یا سازمانی انداخت. برخی حقایق ناگفته را بیان می كنیم تا مخاطبان محترم، ارزیابی دقیق‌تری از واقعیت‌ها كنند:
اولاً باید گفت صداوسیما به ورزش فوتبال و دیگر ورزش‌ها به لحاظ وظایف رسانه‌ای كمك‌های زیادی كرده است كه در این مقال نمی‌گنجد، اما به لحاظ مالی نیز از سوی رسانه ملی كمك فراوانی به ورزش فوتبال شده است؛ به عبارتی، درآمد 18 میلیاردی آن‌ها از تبلیغات محیطی اطراف زمین به 80 میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر شركت‌های تجاری به دادن تبلیغات محیطی اطراف زمین مسابقه رغبت دارند، نه به‌ واسطه حضور تماشاگران، بلكه به‌ واسطه پخش آن از تلویزیون است و این در حالی است كه سازمان صداوسیما هیچ مبلغی بابت این تبلیغات دریافت نمی‌كند.
ثانیاً سامانه‌های پیامكی 9090 و 3090 كه پیش از این درآمدی برای باشگاه‌ها نداشته‌اند، تبلیغات رسانه ملی از این شماره‌ها باعث شده كه درآمد 35 میلیاردی برای سامانه 3090 و درآمد 24 میلیاردی برای سامانه 9090، عاید تیم ملی و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شود. به عبارتی، سازمان صداوسیما از طریق نشان‌دادن تبلیغات محیطی و همچنین معرفی سامانه‌های پیامكی در قالب زیرنویس و از زبان مجریان برنامه‌های ورزشی رادیویی و تلویزیونی، مجموعاً حدود 140 میلیارد تومان كمك‌رسانی كرده است.
3- در خصوص مطلب عنوان شده در اطلاعیه فدراسیون فوتبال مبنی بر تامین حقوق فوتبال از طریق IPTV باید یادآوری كرد كه:
 اوّلاً، زیرساخت‌های IPTV در مرحله آماده‌سازی است و این پروژه به مرحله بهره برداری نرسیده است و فعلاً درآمدی از آن محل برای سازمان صداوسیما كسب نشده ‌است.
ثانیاً و مهم‌تر از آن اینكه، تفاهم‌نامه همكاری صدا و سیما و فدراسیون فوتبال در موضوع IPTV، با نگاه حمایتی به ورزش فوتبال بحث و بررسی شده است و نه به رسمیت شناختن حق پخش تلویزیونی.
بدیهی است مساله‌ای مانند فوتبال یك تبادل دوسویه میان رسانه ملی و فدراسیون فوتبال كشور است كه سودآوری آن فقط یكطرفه نیست و اینگونه نیست كه صدا و سیما به‌ واسطه پخش این بازی‌ها صرفا آنتن خود را پر می‌كند. قطعاً كارشناسان فوتبال اذعان دارند كه پخش مسابقات فوتبال از صداوسیما چقدر در رونق این ورزش، هم از حیث اقتصادی و هم اجتماعی موثر است. از این رو، این جمله تهدیدآمیز فدراسیون فوتبال كه: “برای فصل بعد جای فوتبال را پر كنید”، نه تنها هیچ كمكی به ورزش كشور و به‌ خصوص فوتبال نمی‌كند، بلكه هیچ تهدیدی برای صداوسیما نخواهد بود.

پاسخ صداوسیما به فدراسیون فوتبال

لایسنس نود 32 ورژن 7

دانلود موزیک