بررسی آثار اقتصادی برجام درکمیسیون امنیت

به گزارش جهان، سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی ابعاد اقتصادی اجرای برجام، اظهار داشت: با توجه به اینکه در این رابطه اختلاف نظرهایی وجود دارد و نیز با توجه به انتظاراتی که طی دو سال اخیر در جامعه ایجاد شده است، کمیسیون امنیت ملی این مسئله را بررسی کرد که با توجه به ایفای تعهدات ایران در برجام، غربی‌ها به چه میزان به تعهدات خود عمل کرده‌اند.
 
وی افزود: در این جلسه آقای عراقچی (رئیس ستاد اجرای برجام در وزارت خارجه) گزارش مفصلی از دستاوردهای برجام ارائه کرد و تاکید کرد که با اجرای برجام، پرونده PMD ایران (ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای) بسته شده است، تحریم‌های شورای امنیت لغو شده، دستور لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای متعهد صادر شده و تحریم سوئیفت نیز برداشته شده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نمایندگان بانک مرکزی نیز در این جلسه توضیح دادند که دارایی‌های ایران از حالت بلوکه خارج شده و سهمیه فروش نفت ما افزایش یافته و پول فروش نفت نیز به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود.
 
نقوی حسینی تصریح کرد: به گفته نمایندگان بانک مرکزی، بانک‌های معتبری برای واریز درآمد نفتی ایران معرفی شده‌اند و ۱۲ هزار میلیارد دلار از مجموع ۷۰۰ میلیون دلار طلب ایران نیز به طور کامل به ایران پرداخت شده و در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار بانک مرکزی ایران است.
 
روند ایفای تعهدات طرف مقابل، با اما و اگرهای فراوانی مواجه است
 
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس سؤالات بسیار زیادی در رابطه با وضعیت واقعی اجرای برجام دارند، اظهار داشت: از جمله سؤالات نمایندگان که در این جلسه مطرح شد، این بود که امکان استفاده از پول‌های رفع بلوکه شده ایران وجود دارد یا خیر؟ در این رابطه با توجه به اختلاف تبدیل ارز در کشورهای دیگر از جمله هند، هنوز مشکلاتی برای دریافت پول ما وجود دارد.
 
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس خاطرنشان کرد: این مشکلات نشان می‌دهد که تعهدات ما به طور نقد انجام شده اما روند ایفای تعهدات طرف مقابل با اما و اگرهای فراوانی مواجه است؛ از جمله اینکه سرمایه‌گذاری در ایران با مشکلی مانند قانون ویزا در آمریکا مواجه شده، تحریم سوئیفت نیز برداشته شده، اما بانک‌های معتبر به دلیل فشار آمریکایی‌ها و یا ترس‌های دیگر با ما کار نمی‌کنند؛ درواقع تعهدات طرف مقابل از جهت شکلی و ساختاری انجام شده، اما در عمل تعهدی انجام نشده است.
 
نقوی حسینی گفت: در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بر اساس مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام، یک گزارش مبسوط با اعداد و ارقام و تحلیل داده‌ها و ستانده‌ها و نیز وضعیت موجود اقتصادی و سرمایه‌گذاری و نقدینگی آزاد شده و قابل استفاده، تهیه و به کمیسیون امنیت ملی ارائه شود.
 
وی با اشاره به الزام دولت برای ارائه هر سه ماه یکبار گزارش اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، یادآور شد: با توجه به اینکه برجام از ۲۶ دی اجرایی شده است، این گزارش حداکثر باید تا پایان فروردین ۹۵ به کمیسیون امنیت ملی ارائه شود و کمیسیون نیز طبق قانون موظف است هر شش ماه یکبار گزارش ارزیابی خود از روند اجرای برجام را به صحن علنی مجلس ارائه دهد.

bluray movie download

مدلینگ